Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

donderdag 8 januari 2009

Couscous

















Van zichzelf heeft couscous weinig smaak. De kunst is het altijd om het met andere dingen te combineren tot een smakelijk geheel. Kant-en-klaar-gekruide couscous vind ik niet leuk. Als je dat gebruikt kun je wel eventueel bijkruiden, maar als er iets doorheen zit dat je niet lekker vindt, dan heb je gewoon pech. Dus ben ik aan het experimenteren gegaan met neutrale couscous.

Op internet kwam ik een heleboel recepten tegen. Eigenlijk voldeed niets helemaal aan onze smaak, maar met een beetje fantasie kom je een heel eind. Uiteindelijk is dit onze favoriet geworden!

Gisteren heb ik voor de grap er nog een halve gele spaanse pepersoort doorheen gedaan. Een halve? Ja! Het was voor het eerst dat ik dit type pepertje gekocht had. Hij zou niet zo heel scherp zijn. Toen ik aan het snijden was, moest ik denken aan een tip van Herman den Blijker: als je met nieuwe producten werkt, moet je proeven, proeven en blijven proeven! Dus ik heb eens heel voorzichtig m'n tong tegen m'n vingers gehouden. Wow!!! Gelukkig heb ik geen stukje in m'n mond gedaan zeg, want het pepertje was héél scherp! Dus ik heb er maar een halve in gedaan en wat minder paprikapoeder en geen zout. Zo was het pittig genoeg, zelfs naar onze maatstaven.

In het recept staat paprika vermeld. Natuurlijk gebruik ik verse paprika als ik die in huis heb, maar ik gebruik ook vaak paprika uit diepvries. Paprika die ik over heb (of als ik meer heb gehaald) snij ik in stukjes en die gaan in een ziplock-bag (zo'n hersluitbaar diepvrieszakje). Plat neerleggen en als het bevroren is eventueel even een paar tikken geven en voilà: je hebt mooie losse paprikablokjes. Het fruiten duurt dan iets langer (ik gooi ze dus bevroren in de pan), maar het werkt ook prima.

Ingrediënten:
250 gram couscous (doe dit in een ruime kom of schaal)
450 ml bouillon (van een blokje; of je kippen- of runderbouillon gebruikt ligt aan het soort vlees dat je er bij gaat serveren)
1 ui (fijngehakt)
2 teentjes knoflook (fijngehakt)
1/2 rode paprika in stukjes (geel/oranje kan ook goed, of een mix van rood/geel/groen)
1/2 el paprikapoeder
100 gram diepvrieserwten (fijne erwten; bevroren!)
1 dl olijfolie (evt. iets extra)
evt. wat extra paprikapoeder en wat zout

Breng water aan de kook in de waterkoker. Doe de olijfolie in een hapjespan. Snij de ui, knoflook en paprika en doe dit in de pan. Als het water kookt, meet dan de 450 ml af en doe er 1 bouillonblokje bij. Giet dit over de couscous en laat dit afgedekt een paar minuten staan. Zet het vuur (of de kookplaat) aan en fruit de ui, knoflook en paprika glazig. Voeg paprikapoeder toe en fruit nog even verder.




















Voeg de doperwten toe. Als deze een mooie frisse kleur hebben (na ongeveer een minuutje), doe je de couscous er bij. De couscous eerst even doorroeren voor je het in de pan doet! Als de couscous toch iets te plakkerig blijft bij het mengen, dan kun je een klein beetje extra olijfolie toevoegen. Naar smaak eventueel nog wat paprikapoeder en/of zout toevoegen. Klaar!

Serveer het met bijvoorbeeld een lekker stukje kipfilet (gekruid met zout en paprikapoeder) of kleine gehaktballetjes. Kippenpootjes zijn er ook erg lekker bij.
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten