Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

dinsdag 14 juli 2009

Courgettekroketjes (Kolokythokeftedes)

Arjan roept altijd dat gefrituurd bijna alles lekker is. Maar van sommige dingen die gefrituurd worden, wordt hij écht blij. Meestal ben ik lui als ik iets met courgette maak: ik maak dan gefrituurde courgette of ik vul het of gebruik het ergens door. Maar deze kroketjes zijn eigenlijk het lekkerst. Het is alleen een beetje meer werk (en vooral meer gesmeer).

Gaia en Isis hadden het nog niet eerder willen proeven. Maar sinds Isis helemaal weg is van gewone kroketten (tja... het blijven kinderen he!) hoopte ik dat ze dit ook wel zou willen proberen. En ja: het was bij haar een succes! Gaia heeft een heel klein muizenhapje genomen en het daar bij gelaten. Zucht... Maar wie weet zal zij het ook ooit waarderen ;-). Papa vond het niet erg, want zo kon hij er nog wat extra van eten, hahahaha.

In Griekenland kun je dit in een restaurant als voorgerecht (mezze) krijgen. Maar je kunt het ook als bijgerecht serveren.

















Ingrediënten:
1 grote courgette, geschild en geraspt (ca 500 gram)
125 gram feta, verkruimeld
1 ei, losgeklopt
1/2 cup paneermeel
fijngesneden peterselie
(versgemalen) peper en zout
1/2 cup bloem (evt. extra als het te nat is)

Doe de geraspte courgette in een vergiet en strooi er zout overheen (voor je gevoel moet je het 3-4x zouten). Laat het minstens een uur staan.

















Knijp de courgette goed uit. Doe ze in een kom. Voeg de rest van de ingrediënten (op de bloem na) toe. Kneed hier een stevig geheel van. Als het nog te los is, voeg dan wat bloem en/of paneermeel toe.

















Vorm er kleine kroketjes van. Wentel de kroketjes door de bloem.

















Verhit de olie (tot ongeveer 175 graden). Frituur de kroketjes tot ze mooi gekleurd en krokant zijn. Haal ze niet te snel er uit, anders is de binnenkant nog koud. Ze moeten echter ook niet verbranden, dus hou ze goed in de gaten. Leg ze even op een stuk keukenpapier om het te veel aan olie wat er nog nog aan zit kwijt te raken.

















Zoals gezegd kun je ze dus als voorgerecht serveren. Maar ze passen ook prima als bijgerecht bij een Griekse (of Grieks getinte) maaltijd. Eet smakelijk!
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten