Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

donderdag 2 april 2020

Vegetarische quiche

Zoooo...... dat is belachelijk lang geleden! Heb ik in al die tijd niets nieuws in de keuken geprobeerd? Jawel. Meer dan genoeg zelfs! Maar er is op prive gebied veel gebeurd. Waardoor m'n blog er helemaal bij in is geschoten. En nu hebben we met z'n allen te maken met de Corona crisis. Veel mensen hebben daardoor extra vrije tijd. Mijn werk gaat (gelukkig!) gewoon door. Ik kan vanuit huis werken, maar leuk is het niet. En mijn dochters krijgen thuis online les. Wel fijn dat school dat zo goed geregeld heeft!

Voor de veiligheid probeer ik zo weinig mogelijk naar de supermarkt te gaan. Of eigenlijk gewoon zo weinig mogelijk de deur uit. En daar word je ook wel weer een beetje creatief van! Van allemaal restjes, wat kant-en-klare short crust pastry, wat eieren en een stronk broccoli maakte ik dit gerecht. En ja, bewust vegetarisch. Zelf blijf ik een omnivoor, maar 1 dochter is nu bijna een jaar volledig vegetarisch. M'n andere dochter en ik doen soms gezellig mee. Maar niet altijd. Want wij houden wel van een stukje vlees af en toe ;-). Bij dit gerecht hebben we het vlees absoluut niet gemist. Dus we gaan het vaker maken. Ik heb alleen geen foto gemaakt, dus sorry daarvoor!

Ingrediënten
1 stronk broccoli, in kleine roosjes
restjes groenten (ik had nog wat cherry tomaat, baby spinazie en 3 lente-uitjes liggen)
bol mozzarella, in reepjes gesneden
gewone kaas, geraspt (ca 75 gram denk ik)
4 eieren
200 ml slagroom
short-crust pastry (bladerdeeg werkt ook)
chilipoeder
provencaalse kruiden
zout

Bereiding
Kook de broccoli roosjes voor. Ongeveer 7-10 minuten tot beetgaar. Hoe lang ligt er aan hoe groot je roosjes zijn! Laat goed uitlekken.Verwarm ondertussen de oven voor op 200 graden.

Doe bakpapier in een lage vorm. Doe hierin een dunne laag van je pastry of bladerdeeg. Gebruik je kleine plakjes bladerdeeg? Leg ze even op elkaar en rol ze dan uit. Zo heb je geen vervelend randen die los kunnen laten of zo.
Doe de broccoli roosjes in de vorm. Verdeel de andere groente er overheen.

Meng in een kom de eieren, slagroom en kruiden door elkaar. Giet over de groenten. Verdeel de mozzarella er over en daarna de geraspte gewone kaas.

Zet in de oven. Na ongeveer 25-30 minuten is je quiche gaar. Check het na 25 minuten even. Is het nog niet helemaal gaar? Laat nog even 5 minuten langer staan.

Dit was voor ons drietjes een hoofdgerecht. Maar je kunt het ook aanvullen met wat lekker brood en een groene salade er naast. Dan is het voor 4 personen genoeg. Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten