Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

vrijdag 4 februari 2011

Risotto met snijbonen

Ha, lekker. Zomaar opeens een paar uurtjes extra m'n handen vrij, want de meiden zijn allebei bij een vriendinnetje. Wel lekker, want meestal heb ik vrijdagmiddag het huis vol met 'helpende handen'. Vast m'n eigen schuld, want vaak ga ik vrijdagmiddag wat lekkers maken voor in het weekend.

Nu dus de kans om een 'achterstallig recept' even op m'n blog te zetten. Ik maakte het een tijdje geleden al namelijk. Het idee komt uit de eerste Allerhande van 2011. Toevallig (?) had ik net snijbonen gekocht toen ik dit recept zag staan. Eigenwijs als ik ben heb ik wel wat aanpassingen gemaakt. Zo houden wij niet zo van bleekselderij (of het moet heel fijn zijn en niet echt goed te proeven) en ik had geen runderchipolata (dat is eigenlijk ook al niet echt favoriet hier), dus in plaats daarvan heb ik er lekker pittige kleine gehaktballetjes bij gemaakt. Tenslotte had ik verse snijbonen in plaats van diepvriessnijbonen. Hoewel ik niets tegen diepvriesgroenten heb, gebruik ik liever vers als ik dat toch in huis heb ;-)
















Arjan en ik vonden het heel erg lekker. Leuk om eens de groenten ook door de risotto te hebben! De meiden waren minder enthousiast, maar aangezien ze dat de laatste tijd bijna standaard zijn, heb ik me daar maar niet te veel van aangetrokken, hahaha.

Ingrediënten (voor 4 personen; mijn aangepaste recept):
verse tijm (ca 15 gram)
75 gram boter
2 uien, gesnipperd
300 gram risottorijst
1 liter kippenbouillon (van 2 blokjes)
ca 500 gram verse snijbonen, afgehaald (punten en evt. draden er af)
extra nodig: kleine gehaktballetjes (naar smaak gekruid)

Ris de blaadjes van de helft van de tijm. Verhit 25 gram boter en fruit de ui ca 3 minuten. Voeg de rijst en tijm toe en bak ca 3 minuten mee. Schenk een flinke scheut bouillon er bij en laat de rijst, al roerend, de bouillon opnemen. Herhaal dit tot de rijst beetgaar is (20-25 min).

Kook ondertussen de snijbonen in een apart pannetje, in ruim water, licht gezouten, beetgaar. Als ze beetgaar zijn, laat ze dan goed uitlekken in een vergiet.

Verhit in een koekenpan ca 25 gram boter en bak hierin de kleine gehaktballetjes.

Voeg de snijbonen en de rest van de boter aan de risotto toe en warm dit nog ca 5 minuten goed door (het vuur kan uit, deksel op de pan laten). Eventueel op smaak brengen met wat (versgemalen) peper en (versgemalen) zout.
















Serveer met de kleine gehaktballetjes en klaar! Eet smakelijk!
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten