Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

vrijdag 16 juli 2010

Coup de buée

Met dank aan m'n nieuwe Franse kookboek, lukt het me nu eindelijk om een écht krokante korst te krijgen bij m'n broden. Ik zette altijd al 'braaf' een bakje met water in de oven om dit te realiseren, maar het resultaat was vaak toch nèt niet wat ik in gedachten had.

Maar nu lukt het dus wel! De 'truc' is de zgn "coup de buée". Ongeveer 15 minuten voor je het brood in de oven zet, doe je wat kokend water in de oven, in de 'opvangplaat'. Bij mijn oven houdt dit in dat ik het in het zware bakblik doe (die heb ik dan in de onderste richel zitten), de bodem moet bijna helemaal bedekt zijn met het kokende water en dan doe ik de oven snel weer dicht.

Het 'trucje' is supersimpel en het resultaat is nu dat het brood geweldig 'kraakt' als ik het uit de oven haal. Eindelijk succes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten