Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

vrijdag 28 januari 2011

Loempia's

Het was echt niet de eerste keer dat ik loempia's maakte. Wel de eerste keer dat ik ze samen met één van mijn dochters maakte. Want het was wel al een tijdje terug dat ik ze gemaakt heb. En, wat een verrassing..., ik had ze nog niet eens op m'n blog staan. Oeps... Bij deze rechtgezet!

Natuurlijk kun je gewoon filodeeg bij de supermarkt halen. Maar wat ik hier kan krijgen, zijn van die rechthoekige velletjes waar ik altijd ruzie mee heb. Ook als ik gewoon netjes doe wat er op de verpakking staat. Filodeeg voor loempia's en zo haal ik liever bij het Turkse winkeltje (bij afwezigheid van een toko in Emmeloord). Dat filodeeg komt ook uit de diepvries, maar hier kan ik wel mee werken! Ze liggen er in de diepvries en worden per 40 stuks verkocht. Perfect voor dit recept dus :-). Enne.... ze zijn ook nog eens lekkerder. Een klassieke win-win-situatie zou een manager zeggen, hahaha.
















Ingrediënten (voor 40 loempia's):
1 pak van 40 loempia-vellen, ontdooid
2 grote uien, fijngesneden
3 à 4 tenen knoflook, heel fijngesneden
3 el pindaolie (kun je ook vervangen door zonnebloemolie)
1 kleine witte kool, fijngesneden
1 prei, fijngesneden
200 gram taugé
3 wortels (winterpenen), heel fijn gesneden (of geraspt; zie m'n tip)
200 gram kipfilet, heel fijngesneden
125 gram ham (dikke plakken), in kleine blokjes gesneden
1 runderbouillonblokje, verkruimeld
peper, zout, gemberpoeder en evt. knoflookpoeder naar smaak
water en bloem voor een meelpapje
extra nodig: olie om de loempia's in te bakken/frituren

Snij (en was) de kool, prei en doe deze in een vergiet zodat het goed kan uitlekken. De wortel zou je ook kunnen snijden, maar hierbij geldt: hoe dunner hoe beter. Nu is wortel in hele dunne reepjes snijden niet echt m'n hobby. Wat ik doe: ik pak de grove rasp. De wortels rasp ik onder een hoek van ruim 45% (zodat de sliertjes zo lang mogelijk worden). De wortel gaat ook bij in het vergiet.
















Verhit de olie in een wok en fruit hierin de ui en knoflook een paar minuten. Voeg de kip toe en bak deze mee tot het gaar is. Voeg de rest van de groenten (eventueel in gedeelten zodat het goed heet blijft) toe en bak deze mee tot het beetgaar is. Roer de ham er door en breng het geheel op smaak met zout, peper, gemberpoeder, het bouillonpoeder en eventueel nog wat knoflookpoeder.














De werkwijze kun je (kloksgewijs) zien in de foto hieronder. Bewaar de loempiavellen tussen een vochtige theedoek om uitdroging te voorkomen. Meng wat bloem met water. Leg op elk velletje 1 à 2 el vulling. Smeer met een kwastje de randen in met het bloemmengsel. Vouw eerst de onderste hoek over het mengsel heen. Druk goed aan. Vouw beide zijkanten naar binnen en 'rol' de vulling hier overheen tot je een mooie loempia-vorm hebt. Plak de randen goed vast.













Herhaal dit tot alle vellen (en vulling) op zijn.

Verhit olie (of de frituurpan) en bak de loempia's in een paar minuten goudbruin. Eet smakelijk!


Posted by Picasa

2 opmerkingen:

  1. Heey, leuk, ik zoek al eeuwen naar nieuwe loempia inspiratie! :D Zal het recept voor mezelf wel aanpassen gezien ik vegetariër ben, maar ben er erg blij mee. Ik ben blij dit leuke blogje gevonden te hebben, is hetzelfde concept als die van mij (http://rosenfood.blogspot.com/) maar dan in het nederlands, wel grappig. :) Misschien dat er op mijn blog ook wat leuks/lekkers voor jou staat, het is alleen wel allemaal in het Engels.
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Rebekkah,

    Veel plezier met het recept! Volgens mij kun je de kip prima vervangen door bijv. quorn (of de kip en ham helemaal weglaten en wat extra groenten toevoegen).
    Net even bij jouw blog gekeken: leuk joh! Engels is voor mij geen probleem (heb een jaar in de VS gewoond), maar omdat ik vooral voor vrienden en familie ben begonnen te bloggen, schrijf ik in het Nederlands.
    Binnenkort ga ik m'n familie denk ik maar eens een plezier doen met één van die chocoladerecepten van je :-)

    Groetjes,
    Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen