Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

maandag 10 januari 2011

Spruitjesstamppot met walnoten en oude kaas

Al eerder schreef ik dat ik de site van Okoko leuk vindt. Alle nieuwe kookboeken kopen is zowel voor m'n portemonnee als voor m'n boekenkast niet leuk ;-). Op de site van Okoko besteden ze aandacht aan nieuwe kookboeken. Vast niet alle, maar wel veel. En ze plaatsen van vrijwel alle kookboeken 4 of 5 recepten. Leuk! En af en toe zit er een recept bij dat ik gelijk wil uitproberen. Dit was zo'n recept.

Want spruitjes zijn niet echt favoriet hier in huis. Maar ja, ze zijn wel heel gezond en al die vitamines C die er in zitten kunnen we wel gebruiken in deze tijd van het jaar! En ik vind het leuk om zoveel mogelijk met seizoensproducten te koken. Dus dan heb je ook niet altijd even veel keuze in de winkels in januari.

Het resultaat? Het was lekker! Door de walnoten en de oude kaas vond Arjan het 'wel aardig' en de meiden... die hebben alleen de walnoten er uitgeprikt en verklaard dat ze geen honger meer hadden. Pfff.... Het originele repect was bedoelt als een vegetarische maaltijd. Aangezien ik de bui al zag hangen dat er misschien weinig van gegeten zou worden, heb ik er kleine gehaktballetjes bij gemaakt. Dat was dus maar goed ook, anders zouden onze dochters wel heel weinig gegeten hebben! Onderstaand het recept zoals ik het gemaakt heb. Dit wijkt dus iets af van het originele recept.
















Ingrediënten (voor 4 personen):
ca 1 kg (kruimige) aardappelen
ca 1 kg spruitjes, schoongemaakt en 'ingekruisd'
150 ml melk
150 gr gepelde walnoten, grof gehakt
150 gr oude kaas, in kleine blokjes
zout, peper en kerriepoeder naar smaak
300 gram rundergehakt
zout, peper, evt. andere kruiden naar smaak
1 of 2 sneetjes (oud) witbrood, verkruimeld
wat (vloeibare) boter

Zet de aardappelen in een ruime pan op met een laagje water en wat zout en breng ze aan de kook. Als het ca 10 minuten kookt, doe dan de spruitjes er bij en breng het geheel opnieuw aan de kook. Laat ca 15 minuten zachtjes doorkoken tot de aardappelen en spruitjes gaar zijn.






















Kreed ondertussen het gehakt met de kruiden en het brood en vorm er kleine gehaktballetjes van. Verhit de boter en bak de gehaktballetjes daar in.

Stamp de aardappelen en spruitjes (en de melk). Dit heb ik misschien iets te enthousiast gedaan ;-). Als je iets minder stampt, dan blijf je de kleuren wat beter zien.
















Meng de kaas en walnoten er doorheen. Zet de pan nog even opnieuw op het vuur en roer tot de kaas gesmolten is. Breng op smaak met de zout, peper en kerrie. Gelijk serveren (met de gehaktballetjes).

Eet smakelijk!

Bron: gebaseerd op het recept 'spruitjesstamppot met appel en kerrie' uit het kookboek 'Stamppot' van diverse auteurs, uitgeverij De Lantaarn
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten