Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

maandag 10 januari 2011

Traditioneel Frans wit brood (op basis van een poolish)

Eén van de leukste dingen van vakanties, is het andere eten. Want elk land heeft zo z'n eigen gewoontes, recepten, producten, enz. Hoewel Frankrijk vooral beroemd is om z'n kaasjes en wijnen, zijn wij ook gek op bijvoorbeeld het brood. Dit weekend heb ik weer eens een recept uit m'n Franse broodbakboek gemaakt. Helaas ben ik vergeten om tussentijds foto's te maken. En na de lunch was alleen dit over van een brood van 750 gram:
















Ik kan dus veilig stellen dat het een doorslaand succes was, hahahaha. Het laatste stukje van het brood heb ik gebruikt in de gehaktballetjes bij de spruitjesstamppot. Want van dit soort brood wil je niets verspillen ;-).

Het enige nadeel van dit soort broden, is dat je er aan moet denken om de avond er voor al de poolish te maken. De voordelen (volgens het boek) zijn dat je geen melk of boter hoeft toe te voegen voor de smaak en dat het brood lang houdbaar is. Maar dat kan ik dus niet goed nagaan na deze poging ;-). Deze keer heb ik het brood zelf gemaakt in de broodbakmachine. Zaterdagochtend was ik een beetje lui... Maar een volgende keer ga ik het zeker zelf vorm en in de oven bakken! Al was het alleen maar omdat het er dan nog mooier uit ziet!

Ingrediënten (voor een brood van 750 gram)
Poolish:
150 gram water
150 gram bloem (bij voorkeur T55)
1/2 tl gedroogde gist
Brood zelf:
de poolish
120 ml water
300 gram bloem (T55 of T65)
1,5 tl gedroogde gist
1,5 tl zout
1 tl citroensap

De avond er voor: meng de bloem, water en gist door elkaar en zet dit (afgedekt) weg, gewoon op kamertemperatuur.

De volgende ochtend: doe alle ingrediënten in de broodbakmachine (volgens de volgorde van de gebruiksaanwijzing van jouw apparaat) en kies het programma 'basis' of 'witbrood' (ik heb basis gekozen).
Als je het met de hand wil maken, kneed dan van alle ingrediënten in ca 20 minuten een mooi, elastisch deeg. Zet dit afgedekt aan de kant en laat ca 1 uur rijzen.

Sla het dan voorzichtig door en vorm er een brood van, in de vorm waar je zin in hebt (rond, ovaal, voor in broodbakblik...). Dek dit voorzichtig af en laat ca 1 uur rijzen.

Verwarm ondertussen de oven voor op 220 graden. Vergeet voor een extra knapperige korst de coup de bouée niet. Bak het brood in ca 30 minuten gaar (het brood klikt dan hol als je er tegenaan tikt).

Laat op een rooster wat afkoelen.

Eet smakelijk!
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten