Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

maandag 2 augustus 2010

Griekse kippastei (kotópia)

Als wij kippenpoten eten van de BBQ, dan gaar ik die altijd eerst even voor door ze ongeveer 15 minuten te koken en ze dan in dat hete water te laten staan (tot gebruik of tot het redelijk is afgekoeld). Het gebeurd nog wel eens dat er wat voorgegaarde kip overblijft. Nu kun je die natuurlijk bakken en de volgende dag zo oppeuzelen, maar je kunt ze ook in de koelkast zetten en de volgende dag tot deze pastei verwerken! Je kunt ook de kip (met groenten) voorkoken op het moment dat je deze pastei wilt maken. Dan wordt hij iets 'geuriger' en ietsje complexer van smaak.














Ingrediënten (3-4 personen):
ca 750 gram kip/kipstukken
1/2 ui (in één stuk) en 1 1/2 ui heel fijngesneden
1/2 wortel in dikke schrijfjes
1/2 stengel bleekselderij, kleingesneden
1/2 laurierblad
dunne reepjes schil van 1/2 citroen
5 peperkorrels
75 gram boter
25 gram bloem
75 ml melk
(versgemalen) zout & peper
15 gram kefalotiri-kaas of pecorino, fijn geraspt
2 kleine eieren, losgeklopt
125 gram (Grieks) filodeeg

Leg de kip in een grote pan en voeg de 1/2 ui, de wortel, bleekselderij, laurier, citroenschil en peperkorrels toe. Voeg koud water toe, tot alles onder water staat. Breng aan de kook en laat ca 1 uur zachtjes koken. Neem de kip uit de pan breng de bouillon weer aan de kook. Laat inkoken tot ca 6 dl. Zeef de bouillon.

Als je al voorgegaarde kip gebruikt, dan sla je deze stappen over. Maak dan wel 6 dl kippenbouillon (bijv. zelfgemaakte uit de diepvries en anders van een blokje).

Ontbeen de kip en snij het vlees fijn.

Verhit 25 gram boter in een pan, voeg de ui toe en bak ze 5-10 minuten zachtjes zonder ze te laten verkleuren. Strooi de bloem er over en roer 1 minuut. Haal de pan van het vuur en schenk wat bouillon er bij, roer heel goed, zodat je een glad mengsel krijgt. Voeg dan de rest van de bouillon en de melk er bij. Breng het weer even aan de kook en laat het 1-2 minuutjes zachtjes pruttelen (goed blijven roeren!).

Haal van het vuur en schep de kip er door en voeg wat zout en peper toe. Verwarm de oven voor op 190 graden.














Laat iets afkoelen. Klop de kaas en eieren door de saus.

Smelt de rest van de boter (of gebruik vloeibare boter...). Vet een bakvorm van 10x15 cm licht in met wat boter. Snij de filodeegvellen doormidden. Bekleed de vorm met de helft van de deegvellen. Smeer elk vel goed in met boter. Verdeel de kipvulling er overheen en dek af met de rest van de deegvellen (telkens weer goed insmeren!). Stop het langs de randen netjes in. Kerf het aan de bovenkant in met een scherp mes, zodat je de pastei in 6 porties verdeelt.

Bak de pastei ca 50 minuten in de oven, tot hij goudbruin van kleur is. Haal hem uit de oven en laat het nog 5-10 minuten staan (op een warme plaats). Serveer hem warm, uiteraard in stukken gesneden.














Heerlijk met wat geroosterde groenten (bijv. courgette en paprika) en een stukje brood er bij! Eet smakelijk!
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten