Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

zondag 13 september 2009

Appel/peercake met caramel

Het is niet meteen de meest 'Sonja-vriendelijke' cake, maar hij is zóóóó lekker. Het recept vond ik op recipizaar.com. Het kreeg veel sterren daar en ik snap wel waarom! Je kunt 'm met alleen appel of alleen peer maken, maar de combi (zoals ik 'm heb gemaakt) vonden wij perfect. Deze zal ik gerust nog vaker maken. Maar dan niet meer in een springvorm, want daar blijft niet alle caramel in zitten. De volgende keer gebruik ik m'n dichte ronde vorm!

















Ingrediënten:
cake:
1 cup suiker
1 cup bruine basterdsuiker
3 eieren, geklutst
1 cup olie
2 tl vanille-extract
3 cups bloem
1 tl zout
1 tl baking soda
2 tl kaneel
4 cups gesneden appel en/of peer (ik deed 3 cups peer, 1 cup appel)
topping:
1/2 cup bruine basterdsuiker
1/4 cup melk
115 gram boter

Verwarm de oven voor op 180 graden.

Mix de cake-ingrediënten in de genoemde volgorde (handmatig; bijvoorbeeld met een houten lepel) door elkaar. Doe het beslag in een ingevette vorm. Zet de cake 40-45 minuten in de oven.

















Mix de topping-ingrediënten in een pannetje en breng het langzaam aan de kook. Laat het ongeveer 3 minuten doorkoken. Giet het over de cake heen en zet het nog 4 minuten terug in de oven. Laat het helemaal afkoelen.

















Eet smakelijk (en sterkte met het proberen te voorkomen dat hij binnen een dag op is hihi)!
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten