Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

donderdag 17 september 2009

In de pan gebraden kip

Persoonlijk hou ik wel van 'groot' vlees. Bijvoorbeeld een hele kip, een hele kalkoen, een grote rollade.... Arjan is er helaas niet altijd een grote fan van. Dus is het een uitdaging om een compromis te vinden ;-).

Uit "De Zilveren Lepel" heb ik dit recept gehaald. De kip ging in 1x (!) op, dus ik denk dat het wel een succes genoemd mag worden. Het nadeel van dit succes is dat ik geen herkansing had om het eindresultaat op de foto te zetten (dit was ik vergeten toen het net klaar was.... dom!).

Ingrediënten:
1 braadkip
4 eetlepels olijfolie
1 ui, fijngehakt
1 wortel, fijngehakt
1 stengel bleekselderij, fijngehakt
1 tak verse rozemarijn (ik deed er 2 omdat ik nog niet zoveel in 1x van m'n kleine plantje kon knippen)
zout en peper

Bestrooi de buikholte van de kip met wat zout en bind hem met keukengaren op. Soms zit is de kip al opgebonden als je 'm koopt. Dat is extra handig, want dat touw/garen kun je gerust gebruiken om 'm op te binden. Niet moeilijk doen als het makkelijk kan ;-).





















Verhit olie in een pan, doe er de ui, wortel, selderij en rozemarijn bij en bak dit ongeveer 10 minuten op een zacht vuur (af en toe even roeren).
















Leg de kip erop, zet het vuur hoog en bak de kip ongeveer 15 minuten (af en toe omkeren). Bestrooi hem met zout en (versgemalen) peper, zet het vuur laag en hou alles nog ongeveer 40-45 minuten op het vuur. De kip moet goed gaar zijn. Ik heb ooit van Arjan een mooie gietijzeren hoge pan gekregen, die perfect is voor dit soort dingen. De smaken 'mengen' mooi en de kip wordt heerlijk sappig. Een aanrader dus. Halverwege de 'kooktijd' zag de kip er zo uit:

















Tegen het eind van de 'kooktijd' had de kip een mooi bruin kleurtje, zonder ergens aan te branden. Als het geheel op de bodem te droog wordt, kun je een scheutje water (of witte wijn; dat heb ik gedaan) toevoegen.

Haal de kip uit de pan, verwijder het keukengaren, snij hem voor en serveren maar! Volgens het kookboek moet je er worteltjes in boter bij geven. Aangezien wij dat niet echt lekker vinden (het wordt vaak nogal zwaar vinden wij...) heb ik er worteltjes met een beetje peterselie bij gedaan en aardappeltjes uit de oven (gewoon, simpel met zeezout). Zoals ik al eerder zei: het was in no-time op!

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten