Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

donderdag 10 september 2009

Muntige Mojito (cocktail)

Geloof het of niet, maar tijdens onze huwelijksreis op Cuba hebben we geen Mojito's gedronken. Waarom? Geen idee. Je zou denken dat we het tijdens onze laatste week daar (in zo'n all-in resort waar je ook 'gratis' cocktails kon drinken) wel geprobeerd zouden hebben, maar op de één of andere manier is het er niet van gekomen.

Ondertussen hebben we dat wel goedgemaakt, hahaha. Het is onze favoriete cocktail. Nu kun je hem op de traditionele Bacardi-manier maken (met Bacardi natuurlijk). Maar... wij hebben een zwak voor Havana Club rum. En nu we het recept van Gordon Ramsey geprobeerd hebben, wijken we dus ook van het originele recept zelf af. Vooral de limoenrasp maakt een groot verschil. En zo'n kan gaat bij ons wel op, hihi.






















Recept:
veel gebroken ijsklontjes
150 gram kristalsuiker
3-4 limoenen (in het oorspronkelijke recept staat 6-8; dat moeten dan wel hele ieniemienie dingen zijn, want 3-4 vinden wij genoeg!)
bos munt
250 ml witte of lichte rum (witte is het mooist qua kleur)
ca 500 ml sodawater
extra nodig: een grote kan en eventueel stampers voor in de glazen

Vul een grote kan voor de helft met gebroken ijsklontjes en strooi de suiker er over. Rasp de schil van 1 van de limoenen er boven, pers het sap uit alle limoenen en schenk het in de kan. Doe de niet geraspte schilhelften er ook bij.

Knip (of snij) de blaadjes van de munt boven de kan en plet ze voorzichtig met een houten lepel tegen het ijs.

Schenk de rum er bij en voeg sodawater naar smaak toe (bij ons is na 3/4 flesje van 500 ml de kan vol). Roer goed en serveer in ijskoude glazen.

Variant: gebruik rietsuiker in plaats van kristalsuiker. De Mojito wordt dan wat meer 'troebel', maar is dan ook erg lekker. In combinatie met lichte rum (ipv witte) is het helemaal 'af'.

Geniet er van!
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten