Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

donderdag 10 september 2009

Lasagne (zonder bechamelsaus)

Afgelopen weekend had ik opeens zin in lasagne. Arjan had daar ook wel zin in, maar dan moest het iets zonder bechamelsaus zijn. Hmm... Eens kijken wat we in huis hebben.... Het resultaat was deze lasagne. Een beetje van het ene recept en een beetje van het andere recept en wat ideetjes van mezelf. De combi was erg lekker!

















Ingrediënten:
1/2 pak lasagne verdi (lasagnebladen van Honig)
1 courgette, in blokjes
1 prei, in dunne reepjes
1 ui, gesnipperd
1 stengel bleekselderij
1 wortel, fijngesneden
olijfolie
350 gram rundergehakt
1 fles passata
2 bolletjes mozzarella, in dunne plakken
wat versgeraspte parmezaanse kaas
1/2 pakje roomkaas, verkuimeld
1 teentje knoflook, geraspt (of heel fijn gesneden)
(versgemalen) zout en peper
ca 16 blaadjes basilicum (in stukjes gescheurd)

Doe de olijfolie (ca 3 el) in een pan. Doe de ui en knoflook er bij in. Verhit het langzaam (middelhoog vuur) en laat de ui zacht worden. Bak het gehakt rul. Doe de prei, bleekselderij en wortel er door heen en bak dit langzaam een paar minuten mee. Voeg de courgette toe. Bestrooi het geheel met zout en peper. Voeg de passata toe. Als het te dik is, voeg dan wat bouillon of water toe. Laat het 30 min. zachtjes pruttelen (deksel op de pan).

















Verhit de oven op 200 graden.

Voeg op het laatst de basilicum toe en kruid de saus eventueel nog een beetje bij (naar smaak).

Vet een grote ovenschaal lichtjes in (met olijfolie). Doe eerst een klein laagje saus in de schaal. Verdeel hierover de helft van de lasagnebladen. Doe er saus overheen (alles goed bedekt) en verdeel hierover de rest van de lasagnebladen. Bedek dit met de rest van de saus. Verdeel de mozzarella hier overheen. Doe de roomkaaskruimels tussen de mozzarella-plakken. Bestrooi uiteindelijke met de geraspte kaas.

















Zet de schaal in de voorverwarmde oven. Controleer na ongeveer 30 minuten de kleur. Als het nog wat bleekjes is, laat het dan nog 5 minuten staan (zet de oven dan op hete lucht).

Laat de schaal ongeveer 10 minuten uit de oven staan om even een beetje af te koelen.

















Heerlijk met een lekkere salade (bijvoorbeeld een rucola-salade) en een glas (rode) wijn. Eet smakelijk!
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten