Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

maandag 21 december 2009

Ster-appeltaartjes met cranberry's

Cranberry's (oftewel: veenbessen) en Kerst horen een beetje samen. In deze tijd van het jaar zie je de verse cranberry's in de supermarkt en bij de groenteboer liggen Dit recept kun je het hele jaar door maken, want het wordt gemaakt met gedroogde cranberry's. Het is heerlijk om zo bij de koffie te eten, maar met een bolletje ijs is het ook een lekker & makkelijk dessert. Je kunt ze eventueel ook goed invriezen.

Eén tip: vergeet niet ze na ca 10 minuten afkoelen uit de vormpjes te halen. Ik heb deze keer te lang gewacht en ongeveer de helft kwam niet in 1 stuk uit de vormpjes (*zucht*). Ach, voor het opeten maakt het niet uit, maar qua presentatie is het natuurlijk niet leuk. Gelukkig had ik een dubbele hoeveelheid gemaakt ;-).

Ingrediënten (voor 6 stuks):
100 gram + 1 el koude roomboter
1 ei (losgeklopt)
150 gram + 2 el zelfrijzend bakmeel
75 gram witte basterdsuiker
zout
3 el kristalsuiker
1,5 tl kaneel
2 tl custardpoeder
3 appels (bijv. Elstar), geschild en in stukjes
3 el gedroogde cranberry's
extra nodig: metalen bakvorm voor 6 muffins


Verwarm de oven voor op 180 graden.

Snij 100 gram boter in kleine blokjes. Kneed 150 gram bakmeel met 1/3 van het ei, de boterblokjes, de basterdsuiker en een klein snufje zout tot een stevig deeg. Laat het deeg tot gebruik in de koelkast opstijven.

Meng in een bak de appel met de cranberry's, de kristalsuiker, de custardpoeder en de kaneel.

Vet de vormpjes in met 1 el boter. Rol het deeg op een met bloem bestoven werkblad uit en bekleed er de 6 muffinvormpjes mee.

Snij uit het overgebleven deeg 6 sterren (als je een ster-uitsteker in ongeveer het juiste formaat hebt, dan is dat natuurlijk ideaal).

Vul de deegbakjes met het appelmengsel en leg op elk bakje een ster. Bestrijk met de rest van het ei.

Bak ca 35 minuten in de oven. Laat ze 10-15 minuten rusten voor je ze uit de vormpjes haalt (niet te lang laten staan!). Laat ze op een rooster verder afkoelen.

Eet smakelijk!


Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten