Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

maandag 3 mei 2010

Gevulde rollade

In de categorie "snel, makkelijk en net even anders dan normaal": gevulde rollade. Laatst had ik een gewone kant-en-klare rollade gekocht. Iets waarvan ik weet dat Arjan er niet gek op is. Maar ja, ik vind het af en toe heel erg lekker en ik ga het niet maken voor mezelf (het is altijd maar de vraag of de meiden willen eten wat er op tafel komt....). Maar opeens had ik een ingeving. Een hele tijd terug had ik een leuk recept gezien voor gevulde rollade. Natuurlijk kon ik dat gisteren nèrgens meer vinden.... Maar toen heb ik dus zelf iets bedacht. Wie niet waagt, wie niet wint!














De rollade had ik zaterdag al uit de diepvries gehaald en in de koelkast laten ontdooien. In de koelkast had ik nog een pakje dadels liggen. In de fruitmand zat nog een mooie appel, ik had nog wat honing... Dat klinkt als een plan! De rollade heb ik voorzichtig 'ontleed' (oftewel: het netje er af gehaald en bewaard en het vlees losgerold). De dadels (12 stuks) heb ik, nadat ik de pitten verwijderd had natuurlijk, in kleine stukjes gesneden. De appel geschild en in dunne schijfjes gesneden. Dadels en appel over het vlees verdeeld, waar opgerold en weer in het netje gewurmd. Dat laatst was nog een beetje een uitdaging, maar nadat ik het als een voet (het vlees) en maillot (het netje, opgerold om makkelijker 'aan' te krijgen) behandelde, ging het goed.

Vervolgens heb ik er wat honing overheen gedaan aan alle kanten. M'n gietijzeren pannetje op het vuur gezet en wat vloeibare boter lichtbruin laten worden. De rollade er in, even aan alle kanten laten kleuren en het vuur laag zetten (voor een extra smaakje heb ik er nog een ui in reepjes bij ingegooid toen het vuur laag ging). Laat de rollade zo ongeveer 60-75 minuten 'prutten' (regelmatig omdraaien). Eventjes laten rusten en dan plakken van ca 1,5 cm er van snijden en smullen maar!

Want smullen, dat was het! Lekker fruitig, maar toch ook duidelijk de rollade-smaak.
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten