Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

dinsdag 5 mei 2009

Ravioli alla Napoletana

Dit recept heb ik uit mijn "Italiaanse kookbijbel" (De zilveren lepel). Arjan vond Ravioli altijd al erg lekker, maar zelf vind ik die gedroogde dingen uit de winkel meestal helemaal niet lekker. Dus eigenlijk aten we het nooit (tja... je gaat meestal geen dingen koken die je zelf niet lekker vindt, hihi). Tot ik dit recept las. Het water liep me in de mond, dus ging ik het proberen.

De allereerste keer dat ik het maakte, was ook de eerste keer dat ik zelf pasta maakte. Op zich is het helemaal niet moeilijk, maar je bent dan heel wat meer tijd kwijt. Ook maakte ik de eerste keer kleine ravioli's en hield ik bijna de helft van de vulling over. Dat was natuurlijk niet de bedoeling!

Ondertussen heb ik helemaal door hoe dun/dik de vellen moeten worden (de twee na laatste stand van mijn pastamachine). Qua grootte hou ik de breedte van de vellen aan zoals ze uit de machine komen. En in plaats van 2 vellen op elkaar te leggen, leg ik aan één kant de vulling en vouw ik daarna de andere kant er overheen. Dat zorgt er voor dat ik 1 'naad' minder heb (en er dus minder kans is dat ze open gaan).

En de smaak? Het is HEERLIJK! De Italiaanse saus (en geraspte kaas) er bij maken het helemaal compleet. Volgens het boek is het recept voor 6 personen (ik vermoed dat het als lunchgerecht is bedoeld, want het gaat hier helemaal op!).

















Ingrediënten:
300 gram bloem (+ wat extra voor het aanrecht)
3 grote eieren, losgeklopt
zout
100 gram ricotta (hüttenkäse kan ook, dat gebruik ik meestal)
1 ei, losgeklopt
1 el fijngehakte verse bladpeterselie
100 gram vers geraspte parmezaan (of peccorino) + wat extra voor het opdienen
100 gram gekookte ham, in kleine blokjes
100 gram mozzarella, in kleine blokjes
1 hoeveelheid Italiaanse tomatensaus

Maak deeg voor verse pasta met de bloem, eieren en zout. Wikkel het in een vochtige theedoek en laat het 30 minuten rusten (in de koelkast).

Roer de hüttenkäse of ricotta los. Roer er het ei, de peterselie, de parmezaan, de ham en de mozzarella door. Rol het deeg uit tot een tamelijk dikke lap (als het te dun is scheurt het, als het te dik blijft dan duurt het zo lang voor het gaar is). Zorg er voor dat de uitgerolde lappen op een goed bestoven werkblad liggen, anders blijven ze staks enorm plakken (hier spreekt ervaring....). Beleg de ene helft van het deeg op regelmatige afstanden met bergjes vulling.

Breng ondertussen vast een hele grote pan met water en wat zout aan de kook.

















Vouw de andere helft er overheen, snijd er ravioli van en druk de randen stevig dicht. Als er iets te veel bloem op de randen is gekomen, dan willen de randen niet goed plakken. Bestrijk de randen dan met een beetje water.

















Kook de ravioli's 15-20 minuten tot ze (al dente) gaar zijn. Laat ze uitlekken in een vergiet en serveer ze met de tomatensaus en parmezaan. Eet smakelijk!
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten