Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

maandag 4 mei 2009

Tompouche

Bij Koninginnedag hoort een tompouche. Volgens Arjan die van de Hema, maar ik had dit jaar geen zin om daarvoor naar Emmeloord te gaan. Het leek me veel leuker om het (samen met de meiden) zelf te maken! Aangezien ik het nog niet eerder had, was het een beetje uitproberen. Daar heb ik heel veel van geleerd, dus een volgende keer gaat het zeker weten sneller en makkelijker.

Om het een beetje een oranje tintje te geven, heb ik het glazuur met (verse) sinaasappelsap gemaakt. Arjan was niet helemaal weg van die combi (ik wel en de meiden vonden het ook lekker!). Dus misschien moet ik daar nog iets anders voor verzinnen. Op internet had ik ergens de tip van een banketbakker gezien om de onder- en bovenkant in 1 vel te maken, deze in twee stukken te snijden, daarvan een super tompouche te maken en daarna pas in kleinere stukken te snijden. Nou.... laten we het er op houden dat ik blijkbaar geen banketbakker ben: het snijden ging bij mij voor geen meter en de tompouchen waren opeens niet zo mooi meer, boehoe.... Maar gelukkig was de smaak er niet minder om ;-).

















Ingrediënten:
6 plakjes diepvriesbladerdeeg, ontdooid
2 hoeveelheden
banketbakkersroom (met basterdsuiker ipv gewone suiker: een echte verbetering!)
100 gram poedersuiker (gezeefd)
sap van 1/2 sinaasappel

Verwarm de oven voor op 220 graden.

Rol de plakjes bladerdeeg uit tot 1 grote lap. Ik had ze laten overlappen en ben toen gaan uitrollen. Misschien dat ik het een volgende keer eerst door elkaar heen kneed en dan pas ga uitrollen, zodat je bijna gaan naden hebt. Bedek met deze grote lap de bakplaat (wel een bakvel of bakpapier er onder). Prik dit vel vol met gaatjes.

















Zet de bakplaat 10-15 minuten in de oven. De lap bladerdeeg moet lichtgebruind (en gaar) zijn. Laat afkoelen op een rooster en snij in 2 stukken (de volgende keer ga ik deze stukken alvast verder op maat snijden!).

Maak een glazuur van de poedersuiker en wat sinaasappelsap. Voeg net zoveel sap toe tot je een dikke, stroperige (maar wel smeerbare!) massa hebt. Je kunt hiervoor ook wat water of citroensap gebruiken. Smeer de onderkant (de vlakke kant) van 1 deel van de bladerdeeglap(pen) hier mee in en laat het even 'opdrogen'.

















Bestrijk het andere deel van de bladerdeeglap(pen) met de banketbakkersroom (een lekker dikke laag natuurlijk). Leg het geglazuurde deel er boven op. Klaar!

Een uurtje in de koelkast zetten zodat het perfect op kan stijven en smullen maar. Eet smakelijk!

PS: voor een écht oranje kleurtje, kun je wat voedingskleurmiddel gebruiken in de glazuur!
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten