Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

zondag 3 mei 2009

Gebraden kip met citroen, tijm en knoflookboter

Dit recept heb ik van Iens recepten afgehaald. Dat vind ik echt een supersite qua ideeën en suggesties voor geweldige recepten. Van een heleboel kookboeken laten ze een paar recepten (helemaal uitgewerkt) zien. Een handige manier om te kijken of dat kookboek écht wat is, maar ook een leuke manier om online een eigen kookboekje bij te houden met je favoriete recepten. Oorspronkelijk komt het recept uit het boek 'Verborgen smaken' van John Burton. Hoe de rest van het boek is, weet ik niet, maar dit recept is een blijvertje in mijn kookboek!






















Ingrediënten:
1 hele kip (die van mij was ruim 1,5 kg)
1 citroen
100 gram ongezouten boter (zacht geroerd)
(versgemalen) peper en zout
1 teentje knoflook, geperst
3 takjes tijm (alleen de blaadjes gebruiken)

Verwarm de oven voor op 230 graden.

Leg de kip op z'n kant en duw tot de ribben kraken (je moet echt hard duwen!!). Hierdoor zullen gelatineachtige sappen vrijkomen - deze geven de jus smaak en maken hem dikker. Maak de bovenkant van het vel los van het vlees (beschadig het vel niet!).

Rasp de schil van de citroen en meng dit door de boter, samen met de knoflook, de helft van de tijm, peper en zout. Duw de boter onder het vel en duw het aan, zodat de borst helemaal bedekt is. Halveer de citroen. Pers deze uit en doe het sap, de citroenhelften en de rest van de tijm in de holte van de kip. Strooi (versgemalen) zout en peper over de kip.

Leg de kip in een ingevette ovenschaal.






















Zet de kip 10-15 minuten in de oven. Bedruip de kip. Verlaag de temperatuur naar 190 graden. Laat de kip nog 50-55 minuten in de oven staan. Bedruip regelmatig. Als je een satéprikker in de kip steekt en het sap is helemaal doorzichtig, dan is de kip gaar.

Volgens het recept kun je nog een jus maken van de sappen en aanbaksels. Dat heb ik niet gedaan. Wij hebben de kip (uiteraard in stukken gehakt) met patatjes en een salade gegeten.

Eet smakelijk!
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten