Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

dinsdag 28 april 2009

Gevulde courgettes

Courgette is een groente die wij (alle vier) erg lekker vinden. Als ik het af en toe ergens voor een goede prijs kan krijgen (tegen een kiloprijs ipv een prijs p/s), dan sla ik er altijd wat van in. Het is wel niet zo heel lang houdbaar in de koelkast (in de 'crisp & fresh' groentela, niet gewoon in de koelkast!), maar een week wil al snel wel lukken. Lekker om mee te roerbakken, of om gebakken courgette te maken, of natuurlijk om gevulde courgette te maken! De yoghurt-kruiden-knoflooksaus maakt het helemaal af (zonder vinden wij het een heel stuk minder lekker)!

















Ingrediënten:
2 courgettes
400 gram gehakt
1 kleine ui, fijngesneden
25 gram (vloeibare) boter
2 tl paprikapoeder
1 tl thijm
3 el paneermeel
75 gram geraspte kaas
(versgemalen) zout en peper
beetje nootmuskaat
yoghurt-kruiden-knoflooksaus

Zorg er voor dat je de saus al gemaakt hebt en (afgedekt) in de koelkast hebt gezet.

Verwarm de oven voor op 175 graden.

Snij de courgettes in de lengte door en hol ze uit. Bewaar het vruchtvlees. Blancheer de helften in kokend water met een beetje zout (ongeveer 3 minuten). Een heel brede pan is hierbij het handigst, anders wordt het niet gelijkmatig geblancheerd.

















Snij het vruchtvlees in kleine blokjes. Verhit ruim de helft van de boter in een koekenpan/wok. Fruit de ui en bak daarna het gehakt rul. Voeg de courgettestukjes toe en de thijm en paprikapoeder. Bak dit even mee. Breng het op smaak met (versgemalen) zout en peper.

Leg de courgettes in de beboterde ovenschaal en verdeel het gehaktmengsel over de helften. Meng de paneermeel met de kaas en een beetje nootmuskaat. Strooi dit over de courgettehelften heen. Voor een mooi korstje moet je nu de rest van de boter er overheen 'drizzelen' of in hele kleine klontjes verdelen.

















Zet de ovenschaal ongeveer 20 minuten in het midden van de oven. Voor een extra mooie korst, zet de schaal daarna 4-5 minuten onder de grill (in de laagste stand).

















Dit gerecht combineert perfect met witte rijst en natuurlijk de yoghurt-kruiden-knoflooksaus!

Eet smakelijk!
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten