Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

maandag 27 april 2009

Gebakken courgette (op z'n Grieks)

Dit is dus één van mijn favoriete Griekse voorgerechten (of bijgerechten). Er zijn ook recepten waarbij je een écht jasje maakt, maar dat vind ik altijd zo'n geknoei. Dat is ook heel lekker, maar het geknoei vind ik niet opwegen tegen het gemak van dit recept. En dit is net zo lekker!

















Ingrediënten:
1 grote courgette, gewassen en in plakjes van ca 0,5 cm gesneden
1/2 cup meel (bloem)
(versgemalen) zout en peper
olie om in te bakken (ik giet olie in een wok, maar het kan ook wel in een andere pan)


















Meng de bloem met de zout en peper. Er moet aardig wat zout en peper door heen. Proef het mengsel even. Het moet heel licht pittig zijn. Haal de courgetteplakjes door het mengsel.

















Verhit de olie (tot circa 180 graden) en bak de courgetteplakjes een paar minuten in de olie. Doe niet te veel plakjes tegelijk in de olie. Ze moeten niet aan elkaar gaan plakken en het verschil tussen de eerste en de laatste die je per 'batch' in de olie gooit mag niet te groot zijn. Draai ze één keer om en haal ze daarna (als ze een mooi kleurtje hebben) uit de olie. Laat ze even uitlekken op een stukje keukenpapier.

















Deze hoeveelheid bak ik zelf in 3x gaar. Dien ze daarna direct op (ze zijn warm het lekkerst). Eet smakelijk!
Posted by Picasa

2 opmerkingen:

  1. oeee lekker, ik ben het nu ook aant maken. we hebben alleen geen meel, dus we doen het zonder, ik hoop dat het lekker word (:

    x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zonder meel kan ook wel, maar dan worden ze wat vettiger en wat minder krokant. Ze zijn dan nog steeds lekker hoor! Eet smakelijk straks.

    BeantwoordenVerwijderen