Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

donderdag 2 april 2009

Stokbrood (op 'ambachtelijke wijze')

Een 'ouderwets' stokbrood dat helemaal met de hand wordt gemaakt. Het klinkt allemaal moeilijker en bewerkelijker dan het in het echt is. Vooral als je er een beetje handigheid in krijgt, is het eigenlijk in een 'handomdraai' gemaakt!

















Ingrediënten:
500 gram witte meel (bloem)
40 gram verse gist (of 20 gram droog)
ca. 3 dl lauwwarm water
10 gram zout

Meng de gist in een kom met lauwwarm water. Voeg er de meel aan toe en daarna het zout. Kneed alles goed door elkaar tot een deeg dat niet plakt. Laat het ongeveer een kwartier rusten, afgedekt met een theedoek.

Verdeel het deeg in 3 (of 4) gelijke delen en vorm er eerst een bol van.

















Druk het plat, rol het op en strek het daarna uit tot een stokbroodje van ongeveer 30 cm lang. Leg ze in de ingevette bakvorm. Maak in elk stokbroodje 3 à 4 sneden.

















Bedek ze weer met een theedoek. De stokbroodjes moeten qua volume verdubbelen (dat duurt ca 45-60 minuten bij een temperatuur van ongeveer 20 graden).

















Bak ze in de oven op 240 graden in ongeveer 20 minuten gaar (en bruin).

Ze zijn heerlijk met kruidenboter, maar ook als gewoon brood, met tapenade, salade, enz. enz. enz. Eet smakelijk!

Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten