Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

woensdag 15 april 2009

Moussaka

Er zijn veel verschillende Moussaka recepten. In veel recepten zit aubergine. Op zich vind ik aubergine in Moussaka best wel lekker, maar verder ben ik niet zo gek op aubergine. En dus koop ik het eigenlijk nooit. In sommige recepten worden er wel aardappelen gebruikt, in sommige weer niet. Arjan en ik vinden dat er wel aardappel in hoort.

Ooit heb ik in Griekenland een Moussaka gehad waarin courgette in plaats van aubergine gebruikt werd. En die was echt GE-WEL-DIG! Na veel uitproberen denk ik dat ik dat recept zo ongeveer heb ontrafeld. Zeker weten doe ik dat niet meer, want het is al zo lang geleden dat ik die bewuste Moussaka gehad heb! In ieder geval is dit nu een recept dat wij hééél goed geslaagd vinden. Het is wel aardig wat werk. Aardig wat snijwerk en in het grillen van de courgette gaat ook best wel wat tijd zitten. Maar het grillen van de courgette is het absolouut waard!

















Ingrediënten:
1 grote courgette, in dunne plakjes
3-4 middelgrote vastkokende aardappelen; geschild en in dunne plakjes gesneden (snij er eerst 3, de 4e is reserve)
3-4 eetlepels olijfolie (en wat extra om de courgette te grillen)
1 ui, fijngesneden
1 grote teen knoflook, geraspt (of heel fijn gesneden)
500 gram rundergehakt
1 dl (droge) rode wijn
1 klein blikje tomatenpuree
een beetje suiker
kaneel (ca 1/4 theelepel)
1 el fijngesneden verse oregano (of 1 tl gedroogde)
1 laurierblad
(versgemalen) zout en peper
85 gram boter
85 gram bloem
6 dl melk
1 ei, losgeklopt
pecorino of kefalotiri-kaas, geraspt
extra nodig: grote ovenschaal

Verhit 2 eetlepels olijfolie in een pan. Bak hierin de ui en de knoflook glazig. Voeg het gehakt toe en bak dit rul. Voeg de tomatenpuree, wijn, kaneel, oregano, suiker, kaneel, zout en peper toe. Breng dit zachtjes aan de kook en laat het onafgedekt 20 minuten pruttelen (af en toe omscheppen). Na die 20 minuten is het vocht zo ongeveer allemaal opgenomen/verdampt.

















Verhit ondertussen een grillpan en smeer hem licht in met olijfolie en gril hierin de courgetteplakjes lichtjes. Na elke 'lading' de pan weer even opnieuw insmeren met olijfolie. Leg de gegrilde courgette in een bord of schaal en laat ze wat afkoelen (sorry, de foto is niet helemaal scherp, maar zo heb je wel een idee).

















Verwarm de oven voor op 180 graden.

Laat de boter smelten in een pan op laag vuur. Schep de bloem erdoor en bak dit mengsel 1 minuut zachtjes. Klop er met een garde geleidelijk de melk door, zodat je een glad mengsel hebt. Breng dit aan de kook en verwarm het 1-2 minuten tot het bindt. Neem de pan van het vuur en laat het ietsje afkoelen. Voeg wat zout en peper toe en klop het ei er doorheen.

Schik een een grote overschaal een laagje aardappelschijfjes. Leg hierop een laagje van de gegrilde courgette en schep hierop een laag gehaktsaus. Herhaal de laagjes tot alle ingrediënten op zijn (ik maak meestal 'maar' 2 laagjes, omdat ik een brede, lage ovenschaal heb). Schenk tenslotte de saus erover (alles met goed bedekt zijn!) en bestrooi het uiteindelijk met de geraspte kaas.

















Plaats de Moussaka 50 minuten tot 1 uur in de oven, tot hij goudbruin kleurt. Serveer hem direct. Of, als je het echt op z'n Grieks wilt doen, laat hem wat afkoelen tot je hem serveert. Lauwwarm tot warm komt de smaak ook beter tot z'n recht dan wanneer hij gloeiendheet is. Eet smakelijk!
Posted by Picasa

2 opmerkingen:

  1. Bedankt voor dit recept!
    Je bent even bezig, maar dan heb je ook wat...HEERLIJK!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heeeerlijk recept! Tipje nog voor een extra Griekse toets: wat munt gedroogd of vers gesneden door het gehakt gelijk met de andere kruiden. En ipv de roux te maken klop ik een eitje door ongeklopte slagroom en giet dat eroverheen

    BeantwoordenVerwijderen