Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

maandag 27 april 2009

Gyros

Zelf Gyros maken had ik nog nooit gedaan. Op de verpakking van een plantje koriander (of all places!) zag ik een recept dat mij makkelijk én lekker leek. Uitproberen dus maar! Het resultaat was boven verwachting lekker. In het recept stond dat ik hamlapjes of filetlapjes moest gebruiken. Ik had schouderkarbonades in de koelkast liggen, dus ik heb het daar mee gemaakt. Naar Arjan's smaak zat er te veel spek aan (lastig soms hoor, die spek 'fobie'). Het resultaat vonden we allebei geweldig, maar een volgende keer moet ik het toch maar met filetlapjes maken (of hamlappen als Arjan het niet door heeft, hahahaha). Gaia en Isis hebben er overigens ook van gesmuld!

















Ingrediënten:
750 gram hamlapjes of filetlapjes, in reepjes
1 ui, heel fijn gehakt
5 tenen knoflook, fijngehakt of geraspt
6 el olijfolie (7 el als je ook gedroogde kruiden gebruikt)
2 tl zout
1 tl gemalen komijn
2 tl oregano
2 tl koriander
1 tl kaneel
2 tl tijm
zwarte peper uit de molen

Maak een marinade van 4 el (5 el als je gedroogde kruiden gebruikt) olijfolie, alle kruiden, de ui en de knoflook. Roer de vleesreepjes er door heen en laat de marinade (in de koelkast, goed afgedekt) minstens 2 uur intrekken.

















Verhit in een koekenpan met anti-aanbaklaag 2 el olijfolie. Bak hierin de vleesreepjes incl de marinade mooi bruin en gaar.

Heerlijk met tzatziki, Griekse salade en pitabroodjes (maar ook erg lekker met tzatziki de gebakken courgette en patat, grinnik).
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten