Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

dinsdag 27 januari 2009

Pittabroodjes

Zondag hadden we bij vrienden afgesproken. Hartstikke gezellig, maar meestal houdt dat in dat we pas laat thuis is (juist omdat het zo gezellig is, hahaha). Om het mezelf makkelijk te maken, had ik shoarmavlees in de koelkast staan. De broodbakmachine had ik vooral al gevuld met de ingrediënten voor pittabroodjes-deeg en de timer zo ingesteld, dat het klaar zou zijn als ik thuis kwam. Bij thuiskomst hoefde ik dus alleen de oven aan te zetten, het deeg te verdelen en vormen, shoarmavlees aan te braden (lekker met als extra wat prei er door heen) en de broodjes even in de oven te schuiven. Wat sla en knoflooksaus er bij en smullen maar!

















Ingrediënten pittabroodjes:

210 ml water
1 el olijfolie
350 gram bloem, plus wat extra voor bestuiven (werkblad en broodjes)
1,5 tl zout
1 tl kristalsuiker
1 tl instantgist


De volgorde van natte/droge ingrediënten ligt aan je broodbakmachine. Volg dus de aanwijzingen van je apparaat op. Zorg er in ieder geval voor dat de gist niet nat kan worden en ook dat het niet in aanraking met de zout en/of suiker komt. Gebruik de stand 'deeg maken' of als je die hebt, de stand 'Pizzadeeg'.

Je kunt het ook met de hand kneden als je geen broodbakmachine hebt. Kneed dan alle ingrediënten goed door elkaar en kneed het daarna 10 minuten stevig door. Laat ongeveer 30 min. rusten. Kneed het dan heel lichtjes door en laat het dan rusten tot het ongeveer in omvang verdubbeld is (meestal 45 min-1 uur).

Verwarm de oven voor op 230 graden.

Haal het deeg uit de vorm/kom en leg het op een licht met bloem bestoven werkblad. Sla het voorzichtig door (doorslaan = lucht uit het deeg duwen). Verdeel het deeg in 6 tot 10 gelijk stukken (ik maak er meestal 6 of 7 stukken van). Rol van elk stuk een balletje.

















Bedek de balletjes met ingevette huishoudfolie en laat ze ca. 10 minuten rusten. Schuif de bakplaat in de oven. Maak elk balletje iets platter en rol het tot een ovaal of cirkel van ca 5 mm dik. Bestrooi alle pittabroodjes licht met bloem. Bedek ze met ingevet cellofaan en laat ze 10 minuten rusten.

Leg de pittabroodjes op de verwarmde bakplaat en bak ze 6 minuten (of tot ze opgezwollen en heel licht gekleurd zijn). Laat ze afkoelen op een rooster (of leg ze in een doek in een schaal zodat ze lekker warm blijven.

Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten