Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

donderdag 15 januari 2009

Aardappeltjes uit de oven

Gewone aardappeltjes zijn niet echt favoriet hier in huis. Ja, oké, patat wordt wel erg gewaardeerd, maar dat is natuurlijk niet iets dat je standaard als vervanging van aardappelen op tafel kunt zetten. Dus dan maar een beetje creatief worden! Ooit heb ik op een kookworkshop met de chef van Mes Amis (dat restaurant zit op Urk) aardappeltjes uit de oven gemaakt. Hij gebruikte daarvoor een speciaal soort aardappel (waarvan ik de naam allang weer ben vergeten). Maar de belangrijkste tips heb ik onthouden en die werken ook heel goed bij andere (vastkokende) aardappelen! Vanavond hebben wij deze aardappeltjes gegeten met Mega Vissticks van Iglo. Captain Iglo adviseerde de sticks in de oven te bakken, dus dat heb ik dan ook maar gedaan. Ze waren overigens best lekker, maar we hadden niet echt het idee dat we iets van vis gegeten hadden (nog minder zelfs dan met gewone vissticks).

















Ingrediënten:
1-1,5 kg vastkokende aardappelen (bijv. Nicola)
(gedroogde) thijm
(gedroogde) rozemarijn
olijfolie
(grof) zeezout

Verwarm de oven voor op 200 graden.

Ontpit de aardappelen en snij in grove stukken. Schillen kan ook, maar juist door de aardappelen te schillen verlies je een deel van de smaak. Kook de aardappelen in licht gezouten water (mag gewoon zout zijn) tot ze bijna gaar zijn.

















Giet de aardappelen dan af en laat ze goed uitstomen. Leg ze dan op een bakplaat. Officieel hoor je er nu olijfolie overheen te druppelen, maar dat lukt mij eigenlijk nooit rechtstreeks vanuit de fles. Dus doe ik een klein laagje in een schaaltje en ik strijk het er met m'n siliconen kwast overheen. Strooi er daarna thijm en rozemarijn over en schuif de plaat in de oven.

































Na 25-30 minuten hebben de aardappeltjes een beetje extra kleur en vooral een heerlijke smaak gekregen! Strooi er vlak voor het opdienen wat zoutvlokken overheen. Of als je dat niet in huis hebt (zoals ik), dan kun je ook wat grof zeezout in een vijzel een beetje fijner maken en dat er overheen strooien. Normaal gesproken deed ik deed altijd gelijk met de thijm en rozemarijn er over heen. Maar in de Delicious had ik gelezen dat je dit voor 't beste effect er vlak voor het serveren pas op moest doen. En dat klopte! Er stond in dat artikel een hele verhandeling over dat het met de textuur te maken heeft. Wat het ook is... het is echt zo en zeker iets om te onthouden!

O ja, voor ik er vragen over krijg: deze keer heb ik 2 verschillende aardappelrassen gebruikt. Rode Pommes Culinaires van de C1000 en de 'gewone' Nicola. Ik had niet genoeg Pommes Culinaires meer, dus is het aangevuld met de Nicola's.
Posted by Picasa

2 opmerkingen:

  1. Ik heb vandaag je aardappeltjes gemaakt en ze zijn zeker voor herhaling vatbaar!
    We hebben gesmuld hier:)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn dat je er (ook) zo van genoten hebt!

    BeantwoordenVerwijderen