Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

donderdag 15 januari 2009

Kleine perzik-notentaartjes

Lekker als nagerecht (als ze nog warm zijn met een bolletje vanille-ijs er naast), maar ook lekker gewoon zo (koud) bij de koffie. Het laagje van de noten met suiker en kaneel maakt dat het totaal niet zo heel zoet wordt. En het is erg makkelijk en snel te maken. Ook leuk als dessert als je gasten krijgt! Je kunt het al van te voren maken en als je aan het eten bent, bak je ze af in de oven. Bolletje ijs er bij en je hebt een luxe dessert.

Als je geen kleine taartvormpjes hebt, dan kun je het ook gewoon in een springvorm maken. Het moet dan langer in de oven, maar de smaak is (uiteraard) hetzelfde.


Ingrediënten:
1 pak mix voor Appeltaart
150 gram koude boter, in stukjes
1 ei (L) losgeklopt
100 gram gepelde walnoten, fijngehakt
50 gram suiker
2-3 tl kaneelpoeder
1 blik halve perziken
bloem om uit te rollen
Verwarm de oven voor op 175 graden.
Kneed de mix voor appeltaart met de boter en 2/3 deel van het ei tot een soepel deeg. Druk 2/3 deel van het deeg in de kleine taartvormpjes en maak een opstaand randje (in de springvorm moet die 2 cm zijn).
Meng de walnoten met de suiker en het kaneelpoeder en verdeel dit over de bodem van de taartjes. Laat de perziken goed uitlekken en verdeel ze met de bolle kant naar boven over het notenmengsel in de vormpjes.
Rol de rest van het deeg uit en bedek de perziken hier mee. Druk de randen goed aan. Als er niet vanzelf al dunne plekken in het deeg zijn ontstaan, prik dan een paar gaatjes in het deeg. Bestrijk de bovenkant met de rest van het ei en bak de taartjes in de oven in 30 minuten lichtbruin en gaar. Als je één grote taart maakt, dan moet het ongeveer 1 uur in de oven.







Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten