Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

dinsdag 27 januari 2009

Lasagne alla Nathalie

Lasagne is ook een favoriet hier in huis. Meestal gebruik (of gebruikte?) ik heel simpel gekochte lasagnebladen en saus uit zo'n zakje. Op zich prima te eten. Maar het bleef kriebelen om het een keer helemaal (inclusief de bladen!) zelf te maken. In het Italiaanse kookboek "De zilveren lepel" staan een paar recepten die wel aanspreken. Eigenwijs als ik ben, heb ik het recept op voorhand al aangepast. Want extra boter op de bladen leek me het zo zwaar maken. En Arjan is meestal niet zo weg van bechamel-saus, tenzij er iets van kaas doorheen zit. Dus vandaar de titel 'Lasagne alla Nathalie' ipv 'Lasagne alla Bolognese'. De aangepaste bechamelsaus was heerlijk fris van smaak en we vonden het totaal erg lekker (en niet zwaar op de maag)!

















Ingrediënten deeg voor verse pasta:
200 gram bloem (volgens het kookboek liefst Italiaanse 00, maar ik gebruik de hele simpele van de Lidl, die is ook fijn), plus wat extra voor het aanrecht
2 eieren, losgeklopt
beetje zout
evt. een paar druppels water als het te droog blijft

Ingrediënten bechamel:
50 gram boter
50 gram bloem
500 ml melk
evt. mespunt nootmuskaat
zout en peper

Ingrediënten lasagne:
3 eetlepels olie1 wortel, fijngehakt
1 ui, fijngehakt
450 gram gehakt
100 ml droge witte wijn
300-350 gram passata (= 1/2 fles)
1 hoeveelheid 'deeg voor verse pasta (zie hierboven)
1 hoeveelheid bechamel (zie hierboven)
65 gram Parmezaanse kaas, vers geraspt (ik gebruik overigens Peccorino)
100 gram cottage cheese (of hüttenkäse of ricotta)
zout en peper

Zeef de bloem met een mespuntje zout, maak er een bergje van met een kuiltje in het midden en doe er de eieren in. Werk met je vingertoppen beetje bij beetje de bloem door en kneed dan ongeveer 10 minuten. Voeg wat bloem toe als het te zacht is; doe wat water er bij (druppelsgewijs!) als het te droog is. Maak er een bal van en laat hem 15 minuten (in een natte theedoek gewikkeld) rusten.

Verhit de boter voor de bechamel in een pannetje. Als alles gesmolten is, roer je er de bloem door heen. Fruit dit op een laag vuur een minuutje mee terwijl je heel goed roert. Voeg daarna beetje bij beetje de melk toe. Heel goed roeren en niet te lang wachten met meer melk toevoegen, anders krijg je klontjes (brrr....). Ga door tot je alle melk hebt toegevoegd en je een gladde, redelijk dikke saus hebt gekregen. Breng op smaak met zout, peper en een beetje nootmuskaat.
















Verhit de olijfolie in een pan, doe er de wortel en ui in en fruit ze 5 minuten op laag vuur; roer af en toe. Voeg het gehakt toe (vuur hoog zetten), bak het rul en bruin, giet de wijn er bij en laat hem verdampen. Breng alles met zout op smaak, voeg de passata toe, laat de saus 30 min. pruttelen en doe er wat peper bij.

















Verhit de oven op 200 graden (hete lucht op 180 graden). Vet een ovenschaal in met een beetje olijfolie. Rol het pastadeeg uit tot een vel (op het aanrecht met een deegroller, of met een pastamachine; zoals je kunt zien gebruik ik de laatste.... een stuk makkelijker!). Snij het in vierkanten van ca. 10x10 cm en kook ze een paar minuten met een paar tegelijk in veel water met zout. Laat ze uitlekken en leg ze op een vochtige theedoek (anders drogen ze uit). Roer de cottage cheese door de bechamelsaus.

Schik een laagje lasagne op de bodem van de schaal, schep er wat vleessaus op, lepel daarop bechamel, bestrooi alles met parmezaan (officieel hoor je hierover wat boter te verdelen, maar dat heb ik dus niet gedaan!). Herhaal dit tot alles op is, maar eindig met een laag bechamel! Voor een mooi kleurtje zorgde ik er voor dat er ook nog wat parmezaan over was, die ik hierover verdeeld heb.

















Zet 30 minuten in de oven en zet het gloeiend heet op tafel. Het resultaat van afgelopen zaterdag zie je helemaal bovenaan. Eet smakelijk!
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten