Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

maandag 19 januari 2009

Bucati met paprikasaus (Bucati con salsa ai peperoni)

Ondertussen is het al weer een aantal maanden geleden, maar ik heb het kookboek "De Zilveren Lepel" gewonnen door mee te doen aan één van de acties op http://www.neurocampus.nl/. Neurocampus is sowieso een leuke site om op een rustig moment eens rond te kijken en dan vooral om de oefeningen te doen! Een beetje gratis braintraining kan geen kwaad :-). En als je dan een keertje mazzel hebt als je mee hebt gedaan aan één van de acties, dan is dat natuurlijk helemaal geweldig!

"De Zilveren Lepel" is een heel dik kookboek. Oorspronkelijk komt het uit Italië. Bijna elke moeder geeft haar dochter, als die uit huis gaat, dit boek mee. Een echte must-have in Italië dus. Het is een aantal jaar geleden in het Engels vertaald en dat was een megahit. Vorig jaar is het dus ook in het Nederlands verschenen en ook hier was het een groot succes. Ik begrijp ook wel waarom! Het boek staat vol met lekkere, vaak simpele en makkelijk te maken, recepten. Nu heb ik natuurlijk nog lang niet alle 1.000 pagina's nauwkeurig bestudeerd, laat staan alles uitgeprobeerd, maar eigenlijk alles wat ik er uit gemaakt heb, was heel lekker.

Gisteravond heb ik me gewaagd aan de Bucati met paprikasaus. Eigenlijk had ik Bucatini moeten gebruiken. Die is bijna hetzelfde als de Bucati, maar Bucatini is recht en Bucati dus gekronkeld. Het is een hele dunne holle pasta van harde tarwe. We hadden deze pasta nog niet eerder geprobeerd, maar hij was lekker. Wat steviger dan gewone pasta (penne, fusili, enz.).






















Voorheen waren Arjan en ik niet zo gek op paprika. Maar omdat de meiden als kleine guppen wel eens potjes waar paprika in zat hebben gehad (en dat héél lekker vonden!), ben ik het meer gaan gebruiken in de keuken. We hebben het meer leren waarderen. Het recept voor dit gerecht vond ik er heel lekker uitzien, dus een ultieme test!

Ingrediënten:
2 eetlepels olijfolie
1 klein uitje, fijngesneden
1/2 teen knoflook (of 1 als het een kleintje is), fijngehakt
3 rode of gele paprika's, gehalveerd, ontpit en kleingesneden (ik heb 2 rode en 1 gele gebruikt)
100 ml slagroom
350 gram bucatini (of bucati)
2 theelepels fijngehakte verse majoraan (ik heb 1 tl gedroogde majoraan gebruikt)
zout en peper

Verhit de olie in een pan, voeg de ui en knoflook toe en fruit ze in 10 minuten op een zacht vuur lichtbruin; roer af en toe. Roer er grondig de paprika's doorheen en bak ze in nog eens 10 minuten gaar. Doe alles in de keukenmachine of gebruik de staafmixer om er een puree van. Als je dat laatste doet: wees dan niet zo dom als ik... doe alles in een kom of zo en probeer het niet in de pan te pureren (ja... alles zat er onder.....lach maar... dat doe ik nu ook!).

Doe het weer in de pan en voeg de room toe. Zout en peper naar smaak toevoegen. Houdt de saus op een heel laag vuur warm. Kook de bucatini in een grote pan water met wat zout beetgaar, laat ze uitlekken en roer ze door de saus. Laat alles nog 1 minuut pruttelen, roer er de majoraan door en dien het op.

















Omdat er verder geen vlees in het gerecht zit (en tja... vegetarisch eten bevalt ons meestal niet zo, grinnik), heb ik er kleine gehaktballetjes bij gemaakt.

O ja, de test was eigenlijk wel geslaagd. Een volgende keer bak ik waarschijnlijk wat kipblokjes apart in een pan en roer ik dat door de saus voor ik er de pasta door heen doe. Een gehaktballetje er naast is op zich erg lekker, maar we vinden het lekkerder als alles door elkaar heen zit. Door het zoetige van het gerecht kan kip er ook beter bij dan gehakt.

Eet smakelijk!
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten