Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

maandag 12 januari 2009

Snert (Erwtensoep)!

De dooi is dan wel begonnen, maar het is natuurlijk nog steeds gewoon winter (en aardig koud als je buiten loopt). Dus dan is een lekker kopje snert wel gerechtvaardigd! De vorige keer hebben Gaia en Isis er heerlijk van gegeten, maar deze keer helaas niet. Dat lag niet aan het resultaat, maar aan hun eigen koppigheid: ze hadden bij voorbaat al bedacht dat ze het niet zouden gaan eten. Nou ja, dan niet, dan eet je maar het zelfgebakken Prairiebrood! Arjan en ik hebben er wel van genoten.

Edit 13-1: Eigenlijk is Snert een dag later het lekkerst! Als je het geduld kunt opbrengen, kun je dus beter een dagje wachten. Als er over is, kun je de rest ook heel goed invriezen. Of (als je het op de dag zelf al wel eet) een dag later er nòg meer van genieten!

















Ingrediënten:
1 snert-groentenpakket (bijv. van Super de Boer)
1 laurierblaadje
1 echt grote aardappel in kleine blokjes (of een paar kleintjes, dat kan ook); het moet een kruimig soort zijn!
1 pak (of zakje) spliterwten van 500 gram
300 gram varkenslappen of hamlappen (schouderkarbonade kan ook)
1 rookworst
evt. spekjes
3-4 bouillonblokjes (bij voorkeur 2-3 runderbouillonblokjes en 1 groentenbouillonblokje)
evt. wat aardappelzetmeel

Zet een grote pan met water (2,5 liter) op met 3 bouillonblokjes en doe het varkensvlees er in (in z’n geheel). Spoel ondertussen de spliterwten even onder de koude kraan. Als het water kookt de spliterwten er in doen en goed roeren. Er komt nu wat schuim bovendrijven. Schep dit er telkens af met een schuimspaan. Als het meeste schuim weg is, de groenten en aardappel er in doen.

















Laat het geheel nu een uurtje of 3-4 heel zachtjes koken. Af en toe goed doorroeren om aankoeken op de bodem te voorkomen. Haal na een kleine 3 uur het vlees er uit en snij dit in kleine stukjes (eerst even wat laten afkoelen). Snij de rookworst in plakjes. Proef de snert even. Als hij nog wat flauw is kun je het 4e bouillonblokje toevoegen. Is hij daarna nog wat flauw, doe er dan wat extra zout en peper in ipv nog een blokje (anders wordt hij zo groentensoep-achtig).

















Na 3 uur zullen de spliterwten helemaal uit elkaar gevallen zijn. Is dat nog niet het geval, dan moet je het gewoon nog even langer laten koken. Als de snert de goede ‘consistentie’ heeft, voeg dan het vlees weer bij de snert en roer goed door. Warm het even lekker door. Als de snert nog wat te dun is, kun je het bijbinden met wat (met een beetje koud water losgeroerde) aardappelzetmeel.

















Voor de liefhebber kun je er (als je de groenten toevoegt) ook spekjes aan toevoegen. Maar aangezien mijn wederhelft daarvan gruwelt, komt het er bij ons niet in.

Ow ja, vergeet niet om het laurierblaadje er uit te halen voor je ‘m eet! Het is erg lekker om er (zelfgebakken) brood bij te eten. Roggebrood is eigenlijk het geijkte bijgerecht, maar daar houden Arjan en ik allebei niet van, dus dan is een wat grover zelfgebakken brood er bij een goed alternatief.

Eet smakelijk!

1 opmerking:

  1. Wij lusten geen snert maar hebben wel behoefte aan je broodrecept ;-)

    BeantwoordenVerwijderen