Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

vrijdag 2 januari 2009

Pastitsio (Griekse pasta-ovenschotel)
















Pastitsio is bij ons in huis een favoriet Grieks pasta-gerecht. Niet alleen Arjan en ik vinden het erg lekker, maar Gaia en Isis ook! Het is ook een ideale schotel om al in het voren te maken, bijvoorbeeld als je gasten krijgt. Toen laatst René, Caren en Emily op bezoek waren, heb ik dit dus ook gemaakt. Omdat het een lekker mild gerecht is, valt het eigenlijk altijd bij iedereen goed in de smaak!

Ingrediënten:
2 el olijfolie
1 ui, fijngesneden
2 tenen knoflook, fijngesneden
650 gram mager lams- of rundergehakt (ik gebruik altijd de laatste)
400 gram tomaten uit blik, kleingesneden
snufje suiker
2 el fijngesneden verse bladpeterselie
1 el fijngesneden verse marjolein
1 tl gemalen kaneel
1/4 tl gemalen kruidnagel
1/2 tl (vers)gemalen nootmuskaat
zout en peper
400 gram Griekse macaroni (of andere lange, holle pasta zoals Penne)
2 eieren, losgeklopt
3 dl Griekse yoghurt
50 gram Griekse feta, geraspt
kefalotiri-kaas of pecorino, geraspt
Verhit de olijfolie in een pan en bak hierin de ui en knoflook glazig. Voeg het gehakt toe en bak deze rul. Voeg de tomaten met hun sap toe. Roer er de suiker, peterselie, marjolein, kaneel, nootmuskaat, kruidnagel en wat zout en peper door. Breng het mengel aan de kook en laat hem afgedekt 30 minuten pruttelen onder af en toe omscheppen. Verwarm de oven voor op 190 graden (een heteluchtoven zet je op 170-180 graden).

Doe ondertussen de pasta in een pan met licht gezouten kokend water en kook hem beetgaar volgens de aanwijzingen op de verpakking. Giet hem goed af. (Eventueel met koud water afspoelen om plakken te voorkomen.) Roer in een kom de eieren, yoghurt en feta door elkaar. Voeg wat zout en peper toe.

Schep het gehaktmengsel in een grote ovenschaal. Verdeel hierover de gare pasta. Schep hierop de yoghurtsaus. Bestrooi het geheel met de geraspte kaas.

















Plaats de ovenschotel 30-45 minuten in de oven, tot hij goudbruin kleurt. Serveer hem in stukken gesneden, direct of laat hem enigszins afkoelen (dit laatste doen de Grieken!). Heerlijk met een Griekse salade er bij (of een andere salade).
Kali orexi! (oftewel: eet smakelijk!)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten