Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

donderdag 15 januari 2009

Griekse salade (vrije interpretatie)

Griekenland is toch wel echt één van onze favoriete vakantiebestemmingen. Niet alleen vanwege het weer daar, de natuur of de mensen, maar zeker ook vanwege het eten en de heerlijke wijntjes! Griekse wijn is moeilijk te verkrijgen in Nederland, maar het Griekse eten kan ik natuurlijk wel maken!

Op Rhodos heb ik een Grieks kookboek gekocht (Griekse keuken/traditionele recepten, in het Nederlands, lang leve de toeristen industrie!). In het originele recept zat er ook nog paprika door de salade, maar dat vinden wij rauw niet zo lekker. De olijven gaan er los naast, want eigenlijk vindt alleen Arjan die lekker. In het originele recept deden ze ook alleen oregano er over qua kruiden, maar ik doe er Provencaalse kruiden overheen. Dat vinden wij zelf lekkerder. In Griekenland zelf zijn we al tig variaties tegen gekomen, dus dan mag een vrije interpretatie wel ;-).

















Ingrediënten:
1 hele komkommer, in stukjes gesneden
een aantal trostomaatjes
125 gram feta, in blokjes gesneden
1 rode ui, in halve ringen gesneden
wat Provencaalse kruiden
wat olijfolie (extra virgine)
wat olijven (zonder pit)

Meng de komkommer, tomaat, feta (, olijven) en ui door elkaar. Strooi er de kruiden overheen en 'drizzle' er de olijfolie overheen. Op kamertemperatuur is de salade het lekkerst.

Om het eten makkelijker te maken maak ik niet al te kleine stukken. Als je kleinere stukken maakt, dan 'mengen' de smaken wel meer. Verder hebben we hier in huis verschillende voorkeuren. 3/4 van ons vindt tomaat erg lekker en 3/4 van ons vindt feta erg lekker en de helft wil geen ui er door. En de groepen zijn niet gelijk van samenstelling.... dusch... Onze oplossing: alle komkommer onderin de schaal, de tomaat over de ene helft, de feta over de andere helft en dan over de helft van de tomaat en de helft van de feta de ui verdelen. Tja... je moet wat! Zo kunnen we redelijk makkelijk opscheppen zonder al te veel 'gepiel' om 'foute' dingen van je bord te krijgen.

Als alles door elkaar heen gehusseld is, ziet het er mooier uit, maar we gaan maar voor het gemak in plaats van het esthetische....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten