Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

woensdag 21 januari 2009

Pittige zwarte bonen

De Mexicaanse keuken is heel gevarieerd en (bijna) alles wat ik ooit in die richting gemaakt heb, viel bij ons goed in de smaak. Afgelopen weekend had ik zwarte bonen gekocht (gedroogde; voor het eerst....) en daar zou ik wat leuks/lekkers mee gaan maken. Een recept bedacht (geïnspireerd door wat recepten van internet). Toen kwam ik er eerst al achter dat ik de gedroogde bonen een nachtje moest laten weken. Oeps... nou ja, dan zou ik het de volgende dag wel maken!

Op de verpakking stond dat het met 8 minuten koken gaar zou zijn. Het leek me sterk, dus ik ging er van uit dat het iets van 20-30 minuten nodig zou hebben. Dom... als ik op internet een beetje verder had gelezen, dan had ik geweten dat het 2 uur (!!) moest koken. Oeps... Nou ja, dan eten we dit morgen wel (en weer snel wat anders gemaakt om die dag te eten, pfff... lezen is soms erg moeilijk....).

Dus 'de tip van vandaag': bedenk op tijd dat je dit wilt gaan eten! Zet 's ochtends vroeg de bonen in koud water (of de avond er voor) en ga uit van 2 uur kooktijd voor je met de rest van de bereiding begint. Op de foto hieronder zit het nog in de pan. Op een andere foto (met de salsagehaktballetjes er bij) zal ik het netter presenteren ;-).

















Ingrediënten:
400 gram zwarte (gedroogde) bonen
3 el olie
2 uien, fijngesneden
4 teentjes knoflook, fijngesneden
1 rode paprika, ontpit, in stukjes
1 rode peper, ontpit, in stukjes
1 tl gemalen komijn
1 el suiker
zout


Laat de bonen minstens 4 uur weken in koud water. Breng de bonen met het weekwater aan de kook en kook het 2 uur (af en toe roeren).

Verhit de olie en fruit de ui en knoflook ongeveer 3 minuten.

















Voeg de paprika, peper en komijn toe. Ik heb zelf komijnzaden in huis ipv gemalen komijn, maar als je dat in de vijzel doet krijg je natuurlijk ook gemalen komijn, hahaha. Fruit alles nog 2 minuten door.

















Voeg het mengsel, samen met de suiker en wat zout toe aan de bonen en laat in ongeveer 20 minuten zonder deksel zachtjes koken tot het vrij droog is.

















Hierbij serveer ik witte rijst, wat gesneden tomaat, geraspte kaas, tortilla's, salsa, sour cream (of creme fraiche; dat kan ook) en salsagehaktballetjes (recept staat ook op deze blog). Helaas had ik geen sla in huis, want dat is ook altijd lekker bij dit soort dingen.

Eet smakelijk!
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten