Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

dinsdag 13 januari 2009

Brownies (zonder bloem en met extra veel chocolade)

Na een tip van Fabi deze zomer, heb ik al een hele tijd een 'kookboek' bij http://www.iensrecepten.nl/. Daar kom je heel veel leuke kookboekrecepten tegen, maar ook recepten van chefs of andere recepten die ze als heel goed beoordeeld hebben. Er zit ook een gesponsord deel bij de site, maar daar kijk ik niet zoveel, grinnik.

Een tijdje geleden was er een kleine boekbespreking van een kookboek met allemaal Brownie-recepten. Arjan is gek op brownies, dus ik heb 2 van de recepten die er bij stonden eens uitgeprobeerd. Deze vonden we het lekkerst (hoewel de andere ook goed was). En ja: je leest het goed WE vonden deze het lekkerst. Normaal gesproken hou ik niet zo van pure chocolade, maar deze brownies hebben mij een beetje bekeerd, tot grote vreugde van Arjan, hahaha. Omdat de oven gisteren toch aanstond voor het verse brood bij de snert, heb ik (toen het brood klaar was) deze brownies de oven ingeschoven. Een goed excuus om wat lekkers te maken!

















Ingrediënten:
300 gram pure chocolade
150 gram ongezouten boter
50 gram cacaopoeder, gezeefd
4 grote scharreleieren
200 gram fijne kristalsuiker
100 gram walnoten (of pecannoten), gehakt
om te serveren: poedersuiker en evt. creme fraiche of zure room

Verwarm de oven voor op 180 graden (hete lucht op 160-170 graden)

Smelt de chocolade en de boter au-bain-marie. Voeg de cacaopoeder toe en zet het weg.

















Klop de eieren met een mixer. Voeg de suiker toe en klop tot de massa in volume verdubbeld is. Spatel met een metalen lepel voorzichtig de chocolade er door en daarna de noten.

















Schep het mengsel in de vorm en strijk het glad. Versier het eventueel nog met wat hele walnoten die je er losjes bovenop legt.

















Bak 25-30 minuten, tot de bovenkant net stevig aanvoelt. Laat afkoelen.

Voor 12 stukken. Serveer op kamertemperatuur, bestrooid met poedersuiker en evt. met een lepel crème fraiche of zure room. Ze zijn afgesloten in een bakje maximaal 3 dagen houdbaar.
Posted by Picasa

1 opmerking:

  1. oefff lekkurrr ! al gaan we 3 dagen bewaren natuurlijk niet halen hahahhaha

    BeantwoordenVerwijderen