Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

vrijdag 9 januari 2009

Witlofsalade

Oké, het is geen haute cuisine, maar het is wel iets dat wij allemaal erg lekker vinden: witlofsalade. Zelfs Gaia en Isis zijn er gek op! Vaak wordt dit alleen 's zomers gegeten, maar 's winters vinden wij het ook lekker. We zijn sowieso niet echt van de gekookte witlof (of witlof uit de oven). Tegenwoordig kun je het hele jaar rond goede witlof krijgen, dus dat komt mooi uit (voor wie het niet weet: het was vroeger een wintergroente!). Waar je wel goed op moet letten: de witlof moet er fris uit zien als je 'm koopt en je kunt het beter niet te lang in de koelkast laten liggen. Helaas heeft witlof dan nog wel eens de neiging om van binnenuit lelijk te worden (en ja... ik spreek uit ervaring, helaas....). Door de 'experts' wordt gezegd dat het tegenwoordig niet meer nodig is om de 'pit' (het harde stuk in het midden) er uit te halen, maar dat doe ik nog wel. Hoewel de pit niet zo bitter meer is als vroeger, vinden wij het 't lekkerst om alleen de blaadjes te eten.
















Ingrediënten:
500 gram witlof
3 hardgekookte eieren
1 uitje
1 banaan
1 of 2 appels (ligt er aan hoe groot ze zijn)
slasaus (het liefst heb ik de Zaanse slasaus, maar helaas heeft de Super de Boer in Marknesse die niet en ik was vergeten de Zaanse mee te nemen toen ik in Emmeloord boodschappen deed, zucht....)

Maak de witlof schoon door de (eventueel aanwezige) lelijke blaadjes weg te halen. Ons konijn is altijd erg dankbaar voor dit afval. Snij de witlof in de lengte door midden, haal de 'pit' er uit en snij het in dunne reepjes. Spoel het gelijk af met koud water, dan verkleurt het (bijna) niet! Na het snijden en wassen wel heel goed uit laten lekken.

Snij het fruit (nadat je het geschild hebt) in stukjes/plakjes. Snipper de ui fijn en snij het ei in stukken. Hussel dit goed door de witlof en doe er slasaus bij (naar smaak). Onderstaande schaal eten wij met z'n viertjes met gemak leeg!

Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten