Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

zaterdag 11 april 2009

Chocolade-roomkaas-cake

Pasen 2009 staat voor de deur. Een oude 'wijsheid' is dat je de recepten die je dan gaat gebruiken (net als met Kerst) éérst moet hebben uitgeprobeerd. En dat is een hele wijze raad. Eén die ik (uiteraard) deze keer niet heb opgevolgd. Wanneer leer ik het nou?? Ach, ooit zal het wel komen misschien.

Twee dingen die ik graag wilde bakken: een honing-citroentaart en een chocolade-roomkaas-cake. Eerst ben ik met de cake aan de slag gegaan. Het recept komt van de blog van Arden. Het leek me iets dat niet kon mislukken. En inderdaad: het was makkelijk te maken. Er staat alleen in het recept dat je de vorm tot 2/3 moet vullen. Toen ik dat gedaan had, had ik nog een beetje beslag over. En toen dacht ik "ach, dat kan er vast wel bij in, gaat vast goed". En ja hoor, het kon er prima in (de vorm zat toen voor ongeveer 80% vol).

Na een uur bakken moest ik even checken of het al gaar was. Hmm... hij werd wel hééél erg hoog... hmm.... gaar is hij nog lang niet... dan nog maar dat kwartier langer er in (qua tijd stond aangegeven 1 - 1.15 uur). Na een kwartier nog steeds absoluut niet gaar... tien minuten later nog niet... Uiteindelijk heeft de cake er bijna 1 uur en 40 minuten in gestaan. Toen was hij wel gaar. En hij stak ook een heel eind boven de rand uit, oeps! Zo op de foto valt het niet op, hahaha. En ach, de smaak is er niet minder om! Nog één laatste tip van mij: wacht niet langer dan de aangegeven 10-20 minuten met hem er uit halen. Want dan begint het weer vast te plakken en krijg je de cake niet helemaal ongeschonden uit de vorm. Zucht... soms heb je van die klungeldagen, helaas.

















Ingrediënten:
230 gram zachte ongezouten roomboter
230 gram zachte roomkaas
600 gram suiker
6 grote eieren
1 theelepel vanille extract
315 gram bloem
1 theelepel bakpoeder
snufje zout
75 gram cacao
eventueel poedersuiker, om te bestrooien

Verwarm de oven voor op 180 ºC.

Mix de boter, roomkaas en suiker romig.

















Voeg de eieren één voor één toe. Voeg het volgende ei pas toe als het vorige helemaal 'weg' is.

Voeg vanille extract toe.

















Meng de bloem, bakpoeder, zout en cacao in een kom.Voeg de helft van dit mengsel aan het beslag toe. Goed mixen. Voeg dan de rest van het bloemmengsel toe en blijf daarna nog ± 2 minuten mixen.

Doe het beslag in de vorm, vul voor 2/3 (en dus écht niet meer dan dat!).

















Bak in 1 – 1.15 uur gaar en bruin. Een in het midden van de cake gestoken satéstokje moet er schoon uitkomen. Laat 10 – 20 minuten in de vorm afkoelen en stort dan op een rooster. Laat volledig afkoelen. Eventueel voor het opdienen bestrooien met poedersuiker.

Als je beslag over hebt, dan kun je eventueel muffins daar van bakken. Ik had dat dus ook beter kunnen doen (of één van de kleine cakevormen van de meiden vullen met het mengsel dat over was).

Eet smakelijk!
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten