Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

zaterdag 11 april 2009

Honing-citroentaart

Dit recept komt uit mijn Griekenland-kookboek. Al een tijdje wou ik 'm maken en nu heb ik dat dus eindelijk gedaan. Alleen... ik heb niet helemaal de tijd genomen om de aanwijzingen goed te lezen. De hoeveelheden had ik allemaal goed, maar ik had niet gelezen dat je hüttenkäse eerst door een zeef moest 'drukken'. Dus het resultaat was niet helemaal zoals het hoort te zijn. Het is wat 'korrelig' qua textuur en hierdoor ook qua smaak. Dat is echt jammer! Een volgende keer maak ik het met alleen roomkaas of eventueel ricotta (nu was het 50-50 roomkaas/hüttenkäse). Dat komt de smaak vast ten goede.

















Ingrediënten:
225 gram bloem
1,5 theelepel basterdsuiker
snufje zout
150 gram (room)boter, in kleine blokjes
3-4 eetlepels ijskoud water
3 eieren, losgeklopt
6 eetlepels (griekse) honing
375 gram hüttenkase, roomkaas of ricotta
1/2 tl kaneel
raspsel en sap van 1 citroen

Doe de bloem met het zout, de suiker en boterblokjes in de mengkom van een keukenmachine. Werk alles door elkaar met de pulseerknop, zodat je een fijn kruimelig mengsel krijgt. Voeg, terwijl de motor draait, precies zoveel water toe dat je een samenhangend deeg krijgt. Als je het met de hand maakt: wrijf de boter met de bloem tussen je vingertoppen tot het kruimelig is en werk er dan wat water door. Het deeg is eventueel gelijk bruikbaar, maar je kunt het beter 30 minuten laten rusten in de koelkast.

















Verwarm de oven voor op 200 graden.

Maak intussen de vulling. Druk de hüttenkäse (als je die gebruikt) door een zeef. Roer in een kom de kaas en honing door elkaar, zodat je een glad mengsel krijgt. Klop hier de eieren, kaneel en het citroenraspsel en -sap door.

Rol het deeg uit tot een dunne lap en bekleed hiermee de taartvorm (ca 23 cm doorsnede). Leg er een vel bakpapier in en verzwaar dit met een steunvulling (bijv. gedroogde bonen). Bak de taartbodem 15 minuten. Verwijder de steunvulling en het bakpapier en bak nog eens 5 minuten. Draai de oven terug naar 180 graden. Schenk de taartvulling in de bodem.

















Bak de taart nu nog 30 minuten, tot de vulling gestold is. Laat de taart helemaal afkoelen.
















Serveer hem koud. Eet smakelijk!
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten