Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

dinsdag 31 maart 2009

Merengue met bosvruchten en roomyoghurt

Nadat ik de taart had gemaakt, had ik 4 eiwitten over. Nu kun je dat weggooien, maar dat vond ik ook een beetje zonde. In "Lekker Leven" van Super de Boer had ik een recept voor een merengue gezien. En daar heb je natuurlijk eiwitten voor nodig! In dat recept maakten ze een vulling met slagroom en advocaat. Advocaat vinden Arjan en ik beiden niet lekker, dus heb ik zelf een andere vulling bedacht. Het resultaat was een lekker fris toetje op een zoete merengue-bodem. Voor herhaling vatbaar!

















Ingrediënten:
4 eiwitten
snufje zout
225 gram witte basterdsuiker
1 tl maïzena
1 pakje slagroom
1 zakje vanillesuiker
250 ml (volle) yoghurt
1 bakje bosvruchten (ik heb de diepvries-variant van AH gebruikt), ca 300 gram


Verwarm de oven voor op 120 graden. Doe een stuk bakpapier op een bakplaat. Ik heb zo'n siliconen-vel gebruikt. De volgende keer doe ik dat niet weer, want zo'n vel is er moeilijker af te 'pellen' na het drogen dan bakpapier (het resultaat was een gebroken merengue, boehoe....maar de smaak was er niet minder om!).

Klop de eiwitten met een beetje zout stijf. Zorg er voor dat de kom waar de eiwitten in zitten, helemaal vetvrij is! Bijvoorbeeld door nog een keer extra af te wassen (met citroenafwasmiddel), of door er een doekje met citroensap doorheen te halen. Als de kom niet vetvrij is, is het erg moeilijk om het eiwit goed stijf te krijgen. Voeg beetje bij beetje 175 gram van de basterdsuiker toe en blijf kloppen tot het mengsel glanzende pieken vormt. Zeef de maïzena er over en voeg de rest van de basterdsuiker toe. Klop het daarna nog even heel goed door.

Schep het schuim op het midden van het bakpapier en verdeel het met een lepel in een ronde, iets holle vorm (ca 25 cm doorsnede). Bak de bodem midden in de oven ongeveer 2 uur tot het schuim stevig is. Controleer of het niet bruin wordt!

















Laat de merengue helemaal afkoelen. Trek dan voorzichtig het papier van de onderkant (hier ging het dus bij mij mis, waarschijnlijk door het siliconenvel dat ik gebruikt heb...). Leg de bodem op een platte schaal.

Klop de slagroom bijna stijf (met de vanillesuiker) en schep de yoghurt en ongeveer 1/3 van de bosvruchten er door. Doe dit mengsel in de merengue. Verdeel de rest van de bosvruchten er overheen en presto!

Volgens het recept van Super de Boer is dit voor 4 personen. Tenzij je verder bijna niets gegeten hebt, is dat een redelijk overdreven hoeveelheid! Als je het verdeelt over 8 personen, dan heb je nog steeds royale porties (en wij houden toch best wel van een flink nagerecht, hihihi). Dus je kunt dit gerust maken als je gasten te eten hebt.

Eet smakelijk!
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten