Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

zaterdag 28 maart 2009

Taco's

Taco's en burrito's staan bij ons regelmatig op het menu. Meestal maak ik het met behulp van kruidenmixen (bijv. van AH eigen merk, of Casa Fiesta). Maar ik had een recept zien staan in mijn kookboek om zelf de kruidenmix voor taco's te maken. Het proberen waard natuurlijk!

Het is eventjes wat meer werk (zo'n kant-en-klaar-mix-zakje is zo open), maar absoluut voor herhaling vatbaar. Gaia en Isis hebben er ook heerlijk van zitten smullen. Zij hadden er trouwens geen jalapeño-pepers op ;-).

















Ingrediënten:
450 gram rundergehakt
1 middelgrote ui, gesnipperd
12 taco-schelpen
2 el gemalen komijn
1 teentje knoflook (geraspt of heel fijn gesneden)
2 tl chilipoeder
een beetje paprikapoeder
1 el olie
(versgemalen) zout en peper

extra nodig, naar keuze (als 'topping'): geraspte kaas, fijngesneden sla, fijngesneden tomaat, zure room, salsa, jalapeño-pepertjes.



Mix de kruiden door elkaar.

Verhit de olie in een grote braadpan (of hapjespan). Bak het gehakt hierin rul en de ui bruin. Vaak komt er aardig wat vet vrij uit het gehakt. Persoonlijk vind ik het 't lekkerst om dat af te gieten. Doe de kruiden er bij. Als je het vet hebt afgegoten, is het handig om een klein scheutje water toe te voegen. Laat het ongeveer 20 minuten zachtjes bakken.



Verwarm de taco-schelpen volgens de aanwijzingen op de verpakking (ik verwarm ze altijd in de oven). Je houdt de schelpen lekker warm en knapperig door ze in een handdoek te leggen.



Om de schelp te vullen heb ik ooit bij de Xenos speciale houdertjes gekocht. Dat is natuurlijk geen must, maar wel erg handig, omdat je zo gewoon beide handen kunt gebruiken bij het vullen.

Vul de taco's naar smaak met het gehakt en de toppings. Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten