Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

maandag 2 maart 2009

Stokbrood

Stokbrood kùn je natuurlijk gewoon in de winkel kopen. Of je koopt afbakstokbrood. Maar.... Als je één keer zelf stokbrood gemaakt hebt en die, zo vers uit de oven, hebt gegeten, dan wil je eigenlijk niet anders meer! Het enige 'nadeel' is dat er natuurlijk veel meer tijd in gaat zitten dan in het gewoon kopen. Maar dat neem ik op de koop toe.

















Ingrediënten (voor 2-3 broden):
315 ml water
450 gram bloem
1,5 tl zout
1,5 tl droge gist

Doe alles in de broodbakmachine en kies het 'deegmenu'. Je kunt het zelf ook kneden. Kneed dan minstens 15 minuten stevig door, laat het dan ca 30 minuten rusten. Kneed het dan heel eventjes door en laat het daarna ongeveer 1 uur rijzen.

Haal het brood uit de broodbakmachine en sla het op een bestoven werkblad door. Verdeel het in 2 of 3 gelijke stukken. Maak ballen van de stukken en rol/druk ze uit tot rechthoeken. Vouw het in drieën en druk het weer plat. Herhaal dit nog 2 keer. Rol het brood op (en rek het eventueel uit) tot het goed in de vorm past.















Leg elk brood in een met bloem bestoven banneton (stokbroodvorm) of tussen de vouwen van een bestoven en gevouwen theedoek, zodat de vorm tijdens het rijzen behouden blijft. Deze keer ben ik vergeten de banneton te bestuiven (dom!!!), dus had ik een probleempje bij het uit de vorm halen na het bakken, zucht. Bedek het deeg met licht ingevet cellofaan en laat het 30-45 minuten rijzen.

















Verwarm de oven voor op 230 graden.

Snij de bovenkant van het deeg een paar keer in met een mes.

















Schuif de banneton in de oven (of rol de stokbroden voorzichtig op een bakplaat), besproei het met koud water en bak het in 15-20 minuten. Laat afkoelen op een rooster.

Voor de zeer scherpe kijkers onder ons: ja, het eindresultaat ziet er iets anders uit dan de onderste foto. Dat komt omdat ik de banneton bijna liet vallen toen ik 'm in de oven wou schuiven. Het resultaat was dat ik één van de stokbroden deels had ingedrukt/verschoven. Zucht. Gelukkig is de smaak er niet minder om ;-).

Eet smakelijk!
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten