Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

zaterdag 28 februari 2009

Zuurkoolschotel

Zuurkool is op zich niet echt één van onze favoriete groenten. Maar het is wel makkelijk, gezond en veelzijdig. En regelmatig zie ik recepten die mij op zich wel lekker lijken, maar nèt niet helemaal ideaal zijn. Gisteren ben ik maar weer eens wat recepten aan het combineren gegaan. Het resultaat was verrassend en erg lekker. Dit ga ik dus zeker weten nog een keer maken!

















Ingrediënten:
750 gram - 1 kilo aardappelen (geschild; een kruimige soort)
500 gram zuurkool (naturel)
1 ui
400 gram gekruid gehakt
4 el ketjap manis
2 tl kerriepoeder
1 appel en 1 banaan, allebei in stukjes
2 dl melk
peper & zout
4 el paneermeel
wat vloeibare boter

Kook de aardappelen in een laagje water (en evt. wat zout) gaar.

Verwarm de oven voor op 200 graden.

Fruit de ui en bak daarna het gehakt rul. Voeg de ketjap, kerriepoeder en het fruit toe en roer dat er door heen. Hou het mengsel warm.

















Laat de zuurkool, met een beetje water of appelsap, in een pan warm worden (niet laten koken!). Giet goed af.

Maak puree van de aardappelen. Voeg zoveel melk toe, dat je een smeuïg geheel krijgt. Breng met zout en (versgemalen) peper op smaak.

Maak laagjes in een ingevette ovenschaal: eerst de helft van de aardappelpuree, dan de helft van de zuurkool, vervolgens het gehaktmengsel, daarna weer zuurkool en tenslotte de aardappelpuree. Maak de bovenkant glad en strooi hier de paneermeel overheen. Doe er wat vloeibare boter overheen.

Zet ongeveer 30 minuten in de oven, dan is dit je resultaat:

















Eet smakelijk!
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten