Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

dinsdag 3 februari 2009

Appel-gehakt-ovenschotel

Dit recept heeft mijn moeder járen geleden bedacht. Toentertijd waren er niet zoveel recepten voor leuke & lekkere gerechten die je in een combimagnetron kon maken. Mijn moeder is creatief in de keuken, dus heeft ze dit bedacht. De tijm en rozemarijn is mijn eigen toevoeging, maar verder is het recept nog precies zoals zij het toen bedacht heeft (meer dan 15 jaar terug). En het is nog steeds even lekker!

















Ingrediënten:
1-1,5 kg aardappelen (vastkokend), geschild, in kleine blokjes gesneden en gewassen
2-3 grote appels, geschild en in blokjes gesneden
500 gram rundergehakt
2 stengels prei, schoongemaakt en in ringen gesneden
een beetje olijfolie
(gemalen zee)zout, peper, tijm en rozemarijn
evt. nog een beetje suiker

Verwarm de oven voor op 200 graden (hete lucht op 180 graden). Bak het gehakt rul en bak daarna de prei even mee. Breng op smaak met zout en peper.

Vet een grote glazen ovenschaal in met een beetje olijfolie. Doe een laagje aardappelblokjes onderin de schaal. Strooi er wat zeezout, tijm en rozemarijn overheen. Verdeel hierover de helft van de appelblokjes. Als de appels zuur zijn, kun je er een beetje suiker overheen doen. Verdeel hierover het prei/gehaktmengsel. Doe de rest van de appel er overheen en tenslotte de rest van de aardappelblokjes. Bestrijk de bovenste laag aardappelblokjes met een klein beetje olijfolie. Strooi er daarna de zeezout, tijm en rozemarijn over.

















Doe de schaal dan 30 minuten in de voorwarmde oven, met de magnetron op 360Wat. Als de schotel na 30 minuten nog een beetje bleekjes is, kun je hem nog heel even in de hete oven (schakel over naar hete lucht als je die hebt) laten staan voor wat extra kleur.

Smullen maar!
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten