Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

dinsdag 3 februari 2009

Hutspot (met prei ipv ui)

Het is buiten nog aardig koud. Eigenlijk dus écht weer voor dingen als stamppotten, snert, enz. Helaas ben ik in huis (meestal) de enige die dat echt weet te waarderen. Bij de meiden is het maar net hoe hun pet staat, Arjan houdt er gewoon echt niet van. Jammer. Maar..... als Arjan er dan een keer niet is met het eten (zoals vorige week dinsdag), dan zie ik natuurlijk mijn kans schoon!

Hutspot met een speklapje zou het dus worden (van dat laatste gruwelt Arjan héél erg, maar de meiden vinden het heerlijk en ik vind het af en toe ook wel een keer lekker). Hutspot kun je natuurlijk op de traditionele manier maken, maar meestal vind ik deze variant lekkerder.



Ingrediënten:
1,5 kg kruimige aardappelen, geschild en in blokjes
ca 1 kg winterwortels, geschild en in stukjes
1 dikke stengel prei, schoongemaakt en in ringen gesneden
1 groentenbouillonblokje



Kook water in de waterkoker. Maak van 0,5 liter heet water en een groentenbouillonblokje bouillon. Doe de aardappelen onderin de pan. De wortel daar bovenop en als laatste de prei. Doe de bouillon er over heen en breng weer aan de kook. Na ongeveer 20 minuten even controleren of de aardappelen al gaar zijn. Zo nee: nog even laten koken. Zo ja: giet het grotendeels af (vang het kookvocht op!). Stamp alles lekker door elkaar heen. Het resultaat moet lekker smeuïg zijn. Als het wat te droog is, voeg dan nog wat kookvocht toe.

Het resultaat is een lekkere, milde (lijnbewuste!) stamppot met veel smaak. Het speklapje dat ik er bij heb gegeten is natuurlijk minder lijnbewust, maar ik hoef gelukkig niet op m'n gewicht te letten (bij deze m'n excuses aan degenen die dat wel moeten!), hihi.

Eet smakelijk!

Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten