Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

zaterdag 28 februari 2009

Appel-walnoot-honing-cake

Uit de categorie "niet moeilijk, weinig werk, groots effect". Vaak mijn favoriete categorie, vooral als het dan ook nog eens lekker is. En dat is deze cake! Gebruik er een siliconen vorm of een springvorm voor met een doorsnede van 22-24 cm.



Ingrediënten:
250 ml vloeibare honing
120 gram ongezouten zachte boter
100 gram witte basterdsuiker
2 geklutste eieren
300 gram zelfrijzend bakmeel
2 tl koekkruiden
snufje zout
450 gram appels, in stukjes
100 gram walnoten, grof gehakt
poedersuiker (om te bestrooien)

Verwarm de oven voor op 180 graden.

Doe de honing, boter, suiker en eieren in een kom en roer ze door elkaar. Zeef het bakmeel, de koekkruiden en het zout er over heen. Roer met een houten lepel (of de mixer op de laagste stand). Voeg de appel en walnoten toe.

Schep het in een (ingevette) vorm en strijk het glad. Bak het in 40-50 minuten gaar en bruin. Een satéprikker moet er schoon uitkomen. Deze keer heb ik het 40 minuten in de oven gehad. De prikker kwam er schoon uit, maar de volgende keer laat ik het toch nog ietsje langer in de oven staan. De cake was net iets te klef naar mijn smaak.

Laat 15 minuten rusten en draai dan de vorm om. Op een rooster verder af laten koelen. Bestrooi (als het helemaal is afgekoeld) met de poedersuiker.

Als je een vorm met een figuurtje er in gebruikt, krijg je een nog mooier effect. Aangezien ik nog niet zo'n vorm heb, weet ik al 1 ding voor op m'n verlanglijstje voor mijn verjaardag!

Eet smakelijk!

1 opmerking:

  1. Ben bezig met de honing-appel-walnoot cake as we speak. Ik vroeg me af in hoe grote stukken je de appel snijdt?

    BeantwoordenVerwijderen