Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

donderdag 19 februari 2009

(Cranberry) muffins

Muffins zijn nog zoiets waar ik, sinds ik naar de VS ben geweest, een zwak voor heb. Al jaren maak ik gebruik van een heel simpel basisrecept waar ik alle kanten mee op kan. Het recept heb ik ooit op internet gevonden, maar aangepast naar onze eigen smaak. En iedereen die deze muffins ook gehad heeft, vond ze heerlijk!


















Ingrediënten (18 grote muffins of 12 grote en 12 kleine muffins):
360 ml melk
188 ml olie
3 eieren
1 zakje vanillesuiker (of 2 tl vanille essence)
360 gram bloem
225 gram suiker
1 zakje bakpoeder
Indien gewenst: vulling (bijv. 125 gram gedroogde cranberries, of 125 gram gehakte noten, of 125 gram gehakte appel of peer, of 125 gram vlokken en/of 2 el cacaopoeder, of 125 gram geraspte kokos.... de mogelijkheden zijn eindeloos!)

Verwarm de oven voor op 200 graden.

Mix de 'droge ingrediënten' in een kom goed door elkaar (ik roer het altijd even goed door met een garde).


















Mix in een grotere kom de 'natte ingrediënten' door elkaar.

















Gooi de 'droge ingrediënten' in 1x in de grotere kom. Schep dit met een lepel goed door elkaar. Het beste resultaat krijg je, als het mengsel flink brokkelig en klonterig blijft. Roer het in ieder geval niet glad! Door het brokkeling en klonterig te houden, krijg je de echte luchtige, sponzige structuur. Gaia en Isis wilden even helpen (en gingen vrolijk door met roeren toen ik zei dat het wel klaar was), dus het was deze keer iets te glad geworden voor een perfect resultaat:


















Vet een muffinplaat een beetje in, of voorzie de plaat van kleine papieren cakevormpjes (ik doe dat laatste altijd, want de muffins zijn er dan makkelijker uit te halen en het scheelt nogal in de afwas... ook is het bij het opeten vaak makkelijker). Verdeel het beslag over de vormpjes. Als je met vulling maakt, dan kun je ongeveer 20 muffins maken. Zonder vulling zul je op ongeveer 18 uitkomen. Je vult de vormpjes tot nèt onder het randje.

















Zet ze in het midden van de oven en bak ze in ongeveer 20 minuten goudbruin. Eén van de meiden had aan het knopje van de oven gezeten, waardoor hij deze keer iets te hoog stond (bij de eerste hoeveelheid), dus ze zijn een beetje te bruin geworden.


















De tweede 'batch' (de laatste 8) was wel goed van kleur (zie foto hieronder). Na het bakken, haal je de muffins uit de vorm (mbv een cocktailprikker gaat dat makkelijk en hoef je je vingers niet te verbranden). Laat ze op een rooster afkoelen. Helemaal afgekoeld zijn ze het lekkerst. Ze zijn (afgedekt) een dag of 3 houdbaar.

















Eet smakelijk!
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten