Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

zondag 15 februari 2009

Doughnuts

Nog een ding waar ik in de VS een zwak voor heb gekregen: doughnuts! Ook hier heb ik aardig lopen zoeken de laatste jaren. Sommige recepten waren wel smaken, maar enorm bewerkelijk. Andere recepten waren makkelijk, maar dan leek de smaak weer erg op oliebollen of (nog erger) deegballen. Zucht. Maar ook hier heb ik nu eindelijk succes bereikt, hoera! Niet alleen tot mijn grote plezier, maar ook (of vooral?) tot die van Arjan en Gaia en Isis.


















Ingrediënten:
1 zakje gedroogde gist (of 2 kleine pakjes verse gist)
1/4 cup (warm) water
1 1/2 cup lauwwarme melk
1/2 cup suiker
1 theelepel zout
2 eieren
1/3 cup shortening (plantaardige boter)
5 cups bloem
(olie om in te bakken)

Ingredienten 'creamy glaze':
1/3 cup boter
2 cups poedersuiker
1 1/2 theelepel vanille essence
4-6 eetlepels heet water

Los de gist op in een grote kom in het warme water. Voeg melk, suiker, zout, eieren, shortening en 2 koppen bloem toe. Mix (op laag) ongeveer 30 seconden en schraap de hele tijd het spul van de zijkanten naar beneden. Mix daarna (op middelmatige snelheid) ongeveer 2 minuten (schraap regelmatig even alles weer naar beneden). Voeg de rest van de bloem toe tot het één mooi geheel is.


















Dek het af en laat 50-60 minuten rijzen (tot het zo ongeveer verdubbeld is). Het is goed gerezen, als je de bovenkant in kunt drukken en de indruk zichtbaar blijft.

Stort het uit op een goed bestoven werkblad. Als je te weinig bloem op je werkblad hebt, dan wordt het al snel een plakkerige bende. Rol het uit tot een grote lap van ongeveer 1 cm dik. Steek er met een doughnutsteker doughnuts van. Als je niet zo'n steker hebt (zoals ik...), dan kun je ook met een breed glas of een grote ronde steker rondjes er van steken en er met je vingers in het midden een gat in 'trekken' (of nog beter: als je ook een heel kleine ronde steker hebt, daarmee de gaten steken!). Van de kleine restanten kun je balletjes draaien (een anders soort doughnuts).

Leg de doughnuts op siliconen vellen (of ingevet bakpapier) en dek ze af met plastic folie en laat ze 30-40 min rijzen tot ze ongeveer weer verdubbeld zijn in hoogte (de foto is van vóór het opnieuw laten rijzen).


















Verhit plantaardige olie (zonnebloem of arachide) in een wok of andere brede pan (of frituurpan, maar dat is in mijn ogen altijd zoveel extra schoonmaakwerk na de tijd) tot ongeveer 180 graden C. Doe de doughnuts voorzichtig in de hete olie. Bak ze ca 45 sec tot 1 minuut per kant (tot ze goudbruin zijn). Keer ze om met behulp van houten eetstokjes. Op die manier beschadig je ze bijna niet.


















Met behulp van de eetstokjes kun je ze er ook makkelijk uithalen zonder er een gat in te prikken. Laat ze even uitlekken op keukenpapier.

















Smelt voor de 'creamy glaze' de boter. Los hierin de poedersuiker op en voeg eetlepels heet water toe tot je de juiste consistentie hebt. Ik heb er iets te veel water in gedaan, waardoor de 'icing' er te makkelijk van af liep. De volgende keer hou ik het bij 4 eetlepels ipv 5. Doop de (nog warme) doughnuts in de 'glaze' en laat ze op een rooster afkoelen.

Hoewel ze een paar dagen (goed afgesloten) houdbaar zijn, zijn ze de eerste dag veruit het lekkerst! De tweede dag smaken zoals je ze in de winkel koopt ;-). Eet smakelijk!

Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten