Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

woensdag 4 februari 2009

Yoghurtcake (Yaourtópita)

Gisteren had ik er zomaar zin in om een lekker Grieks nagerecht te maken. Een tijdje terug was m'n oog al gevallen op het recept voor een Yoghurtcake. Dus er voor gezorgd dat ik verse citroenen en Griekse yoghurt in huis had (zo typisch... Arjan en ik zijn allebei niet echt gek op boodschappen doen, maar de meiden vinden het geweldig, dus dan is het gelijk een leuk klein 'uitje' om het te gaan halen!).

Alleen was ik vergeten om basterdsuiker te halen (omdat er fijne witte suiker in moest). En ik had niet genoeg in huis. Ach, met kristalsuiker wil het ook vast wel lukken. En inderdaad: met kristalsuiker lukt het ook wel, maar het geheel wordt toch net wat grover qua structuur. Een volgende keer maak ik het dus toch maar met basterdsuiker. En omdat ik geen springvorm van 20 cm heb, heb ik de vorm van 24 cm gebruikt. Dat gaat prima, alleen wordt de cake dan wat breder en minder hoog. Ook moet hij dan net iets minder lang in de oven. Maar ach, het is sowieso verstandig om bij het bakken van een cake ongeveer 15 min. voor het einde van de aangegeven tijd even te kijken hoe het er voor staat!

En tja... het is natuurlijk een Grieks recept en daar moet Griekse honing doorheen. Maar die is (helaas) op. Andere honing kan natuurlijk ook prima gebruikt worden. Toch is het anders (of zou dat tussen de oren zitten???)...

















Ingrediënten:
1,5 dl Griekse yoghurt
1,4 dl zonnebloem- of maïskiemolie (ik heb zonnebloemolie gebruikt)
250 gram fijne witte suiker
250 gram zelfrijzend bakmeel
2 eieren
raspsel en sap van 2 grote citroenen
70 gram kristalsuiker
2 el Griekse honing
25 gr amandelschaafsel ter garnering
Griekse yoghurt voor erbij

Verwarm de oven voor op 180 graden. Bekleed een springvorm van 20 cm doorsnee met bakpapier.

Doe de yoghurt, olie, fijne witte suiker, zelfrijzend bakmeel, eieren en citroenraspsel in een grote kom, of in de mengkom van een keukenmachine, en klop ze door elkaar tot een glad beslag.

















Schep het beslag in de geprepareerde vorm.

















Bak de cake circa 1 1/4 uur in de oven, tot hij goudbruin kleurt. Prik een satestokje in het midden van de cake. Hij is klaar als het stokje er schoon uitkomt.

Doe intussen het citroensap met de kristalsuiker in een pannetje. Verwarm dit mengel al roerend tot de suiker is opgelost. Breng het suikermengsel aan de kook en laat het 2-3 minuten borrelen. Roer de honing door de siroop.

Neem de cake voorzichtig uit de vorm en zet hem op een rooster, dat je boven een bord plaatst. Prik met het satéstokje een heleboel gaatjes in het oppervlak. Hoe meer, hoe beter (het moet natuurlijk wel z'n vorm houden, maar een stuk of honderd gaatjes kan prima)! Verwarm de citroensiroop zo nodig opnieuw, en schenk hem over de warme cake uit.

















Laat hem afkoelen. Bestrooi de cake voor het serveren met het amandelschaafsel. Serveer er Griekse yoghurt bij.

Heerlijk als nagerecht, maar ook heel lekker bij de koffie!
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten