Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

maandag 16 maart 2009

Volkoren brood

Er zijn heel veel verschillende broden. De laatste tijd heb ik niet zoveel tijd gehad om zelf brood te bakken (of moet ik zeggen dat ik er geen tijd voor heb gemaakt??). Wel heb ik een keer samen met de meiden zoete bolletjes gemaakt (simpelweg met een pakje van C1000 kids waar alleen nog water bij moest) in allemaal verschillende vormen. Dat vonden ze nog leuker dan met klei spelen!

Laatst heb ik heel simpel een bruin brood gemaakt. Het is gemaakt met volkorenmeel, dus eigenlijk volkorenbrood, maar de structuur is redelijk fijn, dus er is dan geen 'gepiep' van Isis dat er pitjes in het brood zitten, grinnik.















Ingrediënten:
500 gram volkorenmeel (ik gebruik het eigen merk van AH)
280 ml (lauw)water (of nog lekkerder: 150 ml melk en 130 ml heet water)
10 gram zout
10 gram vloeibare boter
10 gram droge gist

Doe alles in de broodbakmachine en kies het menu 'deeg'. Of kneed alles zelf goed door elkaar (minstens 15 minuten) en laat het dan 30 minuten rijzen. Kneed het dan heel licht door en laat het 45-60 minuten rijzen.

Sla het voorzichtig door en breng het in de gewenste vorm. Voor een 'gewoon' brood, maak er een rechthoekige lap van en rol deze op. Leg het met de naad naar beneden in de broodvorm en laat het hierin ongeveer 1 uur rijzen.

Verwarm de oven voor op 220 graden.

Zet het brood na het rijzen in de oven. Bak het in 25-30 minuten gaar (brood klinkt, als het gaar is, hol als je er op klopt) . Spray (of strijk) er wat water overheen voor een mooie glans. Laat het brood afkoelen op een rooster.

Eet smakelijk!
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten