Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

dinsdag 31 maart 2009

Banketbakkersroom

Vorige week heb ik een 'vruchtentaartvorm' gekocht. Zo'n vorm waar je een bodem in bakt, waarna je de bodem omdraait en dus in feite de onderkant kunt gaan beleggen. Dus er zou taart gemaakt worden. Het lekkerst vind ik het als er een laagje banketbakkersroom onder de vruchten zit. Dus terwijl de bodem voor de taart stond af te koelen, heb ik (voor het eerst!) zelf banketbakkersroom gemaakt.

Ooit heb ik eens het "Margriet Kookboek" gekocht. Eigenlijk ben ik niet zo'n Margriet-fan (het is mij eerlijk gezegd vaak wat te veel gemuts.... sorry voor degenen die er wel fan van zijn!). Maar het kookboek is eigenlijk echt zo'n ouderwets handboek voor simpele gerechten. Het recept voor de banketbakkersroom heb ik dus uit dat kookboek gehaald. Het was veel makkelijker dan ik had gedacht. Het resultaat was ook prima, hoewel ik het de volgende keer toch iets aan zal passen. Er staat namelijk dat er een half zakje vanillesuiker bij in moet. Wat ons betreft mag dat wel een hele zijn! Hieronder zet ik dus het aangepaste recept neer.

Ingrediënten:
2 eierdooiers
40 gram suiker
20 gram bloem
1/4 liter melk
1 zakje vanillesuiker

Roer in een kom de dooiers schuimig met de suiker en meng de bloem er door heen.

















Doe er een klein scheutje koude melk door heen. Breng in een pannetje de rest van de melk aan de kook.

















Voeg al roerend het dooiermengsel aan de kokende melk toe. Laat het (terwijl je het goed blijft roeren) ongeveer 4 minuten zachtjes koken tot het een hele dikke vla is geworden. Roer er de vanillesuiker door heen.
















Laat het afkoelen. Roer regelmatig even om te voorkomen dat er een vel op komt (vel, brrr.....). Als de banketbakkersroom is afgekoeld, kun je hem verder verwerken.
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten