Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

dinsdag 5 mei 2009

Risotto

Tot mijn grote verbazing kwam ik er achter dat ik dit recept nog niet eens op m'n blog gezet had. Oeps! Ik maak het geregeld, want het valt (meestal) enorm in de smaak. Meestal... want 2 bijna kleuters eten niet altijd alles. Al vinden ze iets nog zo lekker, als ze hun koppie dwars hebben, tja... dan eten ze niet altijd. Ach, ze groeien goed, dus ik maak me er geen zorgen over. Maar het kan af en toe wel erg frustrerend zijn als je je best hebt gedaan iets te maken wat ze erg lekker vinden (zoals gisteravond). Het zal ooit wel over gaan (en als ze ooit uit huis gaan zal het wel beter gaan, hahahaha).

De basis voor het recept heb ik ooit uit het Italiaans vertaald van een pak risotto-rijst. Het originele recept was met paddenstoelen, maar ja, dat eet Arjan niet en een aantal ingrediënten zijn hier niet altijd even goed verkrijgbaar. Dus ik heb er een wat ander recept van gemaakt, dat prima als bijgerecht kan dienen bij vis of vlees (bijvoorbeeld filetlapjes).

















Ingrediënten:
300 gram risottorijst
1 ui, gesnipperd
1 teentje knoflook, geraspt of heel fijn gehakt
20 gram olijfolie
40 gram boter
1 liter bouillon (gemaakt van 1 bouillonblokje; anders wordt het te soepachtig qua smaak)
1 glas witte wijn
50 gram geraspte kaas
(versgemalen) peper en evt. wat (versgemalen) zout

Maak de bouillon. Gebruik visbouillon als je het bij vis serveert. Gebruik anders (of als je geen visbouillonblokjes hebt) kippenbouillon.

Verhit de olie met de boter in een grote gewone pan. In een hapjespan verdampt het vocht te snel, maar in een kleinere pan duurt het allemaal erg lang. Fruit hierin de ui en de knoflook. Voeg de risottorijst toe en bak deze eventjes mee (tot de rijstkorrels glanzen). Voeg dan het glas wijn toe (en temper het vuur/de hitte van de warmtebron).

















Als de wijn bijna helemaal is opgenomen, voeg dan de bouillon toe (tot de rijst net onder staat). Wacht weer tot het bijna helemaal is opgenomen en voeg dan bouillon toe tot alles net weer onder staat. Herhaal dit tot alle bouillon op is. Tegen die tijd is de rijst als het goed is gaar en is de risotto lekker smeuïg, maar niet tot pap gekookt. Roer de gereaspte kaas er door en breng op smaak met de zout en peper.

Eet smakelijk!
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten