Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

donderdag 4 februari 2010

Carnita's

Mijn tweede probeersel uit mijn nieuwe kookboek. Het is een gerecht waar je een beetje geduld voor moet hebben (eerst het marineren en daarna ook nog 1,5 uur sudderen), maar het is zeker de moeite waard om die tijd te nemen. Wij vonden het erg lekker. De meiden zitten nog steeds een beetje in een 'piepfase' waarbij ze alles wat ze niet kennen op voorhand 'ieeeuuwwwww' vinden (*zucht*). Helaas voor hen heeft mama daar geen boodschap aan. Wel ben ik zo slim om de hoeveelheden die ik maak dan maar een beetje aan te passen. Daarom deze keer een recept omgerekend naar 3 personen.


Ingrediënten (voor 3 personen dus):
1 laurierblaadje
1 tl tijm
1/2 tl marjolein
750 gram haas- en (of) schouderkarbonade, zonder bot
2 niet al te grote teentjes knoflook
1/4 tl zout
100 gram reuzel (heb ik vervangen door margarine)
1 kleine sinaasappel, in 8 partjes gesneden
1/2 ui, in dikke ringen gesneden
voor de salsa:
1/2 bosje verse koriander
1/2 ui
4-5 jalapeñopepers uit een potje
25 ml versgeperst sinaasappelsap


Stamp het laurierblaadje fijn in een vijzel. Voeg de tijm en marjolein toe en stamp tot een fijn poeder.

Snij het vlees in blokjes van 5 cm en leg ze in een schaal. Voeg de kruiden, geperste knoflook (1/2 teentje) en zout toe. Wrijf het vlees hier goed mee in en laat het minstens 2 uur marineren.

Maak de salsa. Verwijder de steeltjes van de koriander en hak de blaadjes grof. Snij de ui in dunne ringen. Hak de jalapeñopepers fijn. Meng alles in een kom en giet het sap er overheen. Goed mengen en zet (afgedekt) in de koelkast.

Verhit het vet in een vuurvaste braadpan. Voeg het vleesmengsel, de sinaasappel, de knoflook en de ui toe.

Bak het vlees gelijkmatig bruin. Haal de ui en knoflook met een schuimspaan uit de pan. Doe een deksel op de pan en laat 1,5 uur op laag vuur sudderen.

Haal de deksel van de pan en verwijder de sinaasappel. Laat het mengsel zachtjes koken tot alle vleesvocht is geabsorbeerd. Het vlees is dan aan de buitenkant knapperig en van binnen mals en sappig.

Serveer de carnita's emt warme tortilla's en de salsa.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten